måndag 5 maj 2014

Månadens konstnär i Kallhäll

Handarbete och Sverigebilder





Jag heter Veronica Memory Höglund och jag bodde i Kallhäll i 29 år.
Tyvärr blev det många försenade pendeltågsresor till jobbet och långa
tågresor till distansstudierna på olika universitet i Mälardalen.
Jag bestämde mig för att utnyttja tiden till någonting positivt och
fastnade för en lätt och ovanlig textilkonst man kunde bära med sig i fickan.
Broderiets historia sträcker sig tusentals år bakåt i historien. Stumpteknik som jag använder upptäckte jag av en slump då jag inte hade någon spännram och sydde ändå.
Arbetar som textillärare i Kallhäll och jag tycker det är roligt att erbjuda eleverna
möjligheten att prova på gamla glömda slöjdtekniker. Det är viktigt att alla som kan
bidra gör sin del för att förmedla Sveriges kulturhistoria till en ny generation.

Så skriver Veronica Memory Höglund som är månadens konstnär på biblioteket i Kallhäll. Hennes tavlor ser ni utställda på biblioteket i Kallhäll under våra öppettider. Välkommen!


Inga kommentarer: