tisdag 27 maj 2014

Vi på biblioteket

Namn: Eva

Yrke: Biblioteksassistent och utbildad bokhandlare

Jag jobbar på: Viksjö och Jakobsbergs bibliotek

När jag inte syns ute i biblioteket jobbar jag med: Väldigt varierande uppgifter.
På biblioteket i Viksjö: På barnavdelningen mest. Håller bokprat, tar emot förskolor och berättar mattesagor, skyltar med våra boktips och klura på nytt pyssel varje vecka. Jobbar med skyltningen i Viksjö, med fokus på aktuella boktips samt en fin miljö på biblioteket. Har hand om fakturor och dagskassan.
I Jakobsberg ser jag till att alla nyinköpta DVD och CD-skivor blir klara för utlån, också det en rolig del av mitt jobb!
Är med i bibliotekets PR-grupp, gillar att jobba med marknadsföring!

När jag inte jobbar gillar jag att: ’Läsa med öronen.’ Har nästan alltid min ipod med mig, lyssnar överallt och hela tiden. Gillar att resa och största delen av mitt liv tas upp av min familj med allt vad det innebär… att virka är kul, när det blir lite tid över.

Dold talang: Kan säga ’Se upp för dörrarna, dörrarna stängs’ på tjeckiska.

Favoritgenre: Just nu är det engelska deckare och barnböcker på ’ska-läsas-högen’. Den sinar aldrig…

Fråga mig gärna om: Tysk litteratur och Tyskland rent allmänt, barnböcker, engelska deckare, fäktning, Hemingway, och allt annat du kan komma på!

Språk som jag pratar: Tyska, engelska, lite franska

Favoritställe i biblioteket: Jag gillar ’ägget’ i Viksjö. Har du inte sett detta fina konstverk ännu, kom gärna förbi. Konst som sätter fart på fantasin!

Just nu vill jag tipsa om: Isol, pseud. för Marisol Misenta, Nocturne : recept på drömmar, varierade och lättlagade. Fin bok med en fin titel! Ett spiralhäftad block med bilder som lyser i mörkret. Välj vad du vill drömma om, håll sidan under en lampa, släck- och låt dig överraskas av ett oväntat förslag vad du kan få drömma om inatt! Uppskattas av både barn och vuxna vid läggdags!

Inga kommentarer: