måndag 12 maj 2014

Prao i Viksjö

Jag heter Melena, är 13 år och jag går i Vittra Jakobsberg. Förra veckan (v.19) så har jag praoat på Viksjö bibliotek där jag lärt mig en massa.

Jag har fått lära mig hur man plastar in böcker, hur själva processen går till: från en ny inköpt bok, till en bok som är stämplad, inlagd i datorn och som står i hyllan redo att få oss alla lässugna barn och vuxna att skratta, gråta och få oss alla att se världen från ett annat perspektiv. Jag har även fått vara med på bokprat, där klasserna från lågstadiet kommer in i biblioteket och får lite tips på vilka böcker som är populära och anpassade till deras läsnivå.

Jag är jätteglad att jag valde att praoa på Viksjö bibliotek, bland annat därför att personalen är så välkomnande och trevliga men också därför att till och med själva atmosfären är så mysig att man bara vill sätta sig ner mitt på golvet med en bra bok i handen och stanna där (men det går tyvärr inte).

Här är mina boktips:

Förr eller senare exploderar jag av John Green
Percy Jackson- född till hjälte av Rick Riordan
Divergent av Veronica Roth
Hungerspelen av Suzanne Collins
Stad av skuggor av Cassandra Clare
Matchad av Ally Condie

*Alla böcker förutom ”Förr eller senare exploderar jag” av John Green är första boken i en serie.

*Alla de här böckerna är ungdomsböcker, alltså inte anpassat till yngre läsare.

Sammanfattat så har jag haft det jätteroligt och lärt mig intressanta saker.

  


Inga kommentarer: