tisdag 13 maj 2014

Prao i Jakobsberg

Hej! Mitt namn är Suzan och jag har praoat på Jakobsberg bibliotek. Jag är 13 snart 14 år. Jag har lärt mig många saker som jag inte visste även olika tekniker för sortering. Jag har gjort bokuppsättningar, jag stämplade och markerade att nya böcker har kommit fram till biblioteket. På biblioteket gör man faktisk mycket mer än att bara sätta upp böcker som de flesta tror. Jag blev väldigt förvånad över att de gör så mycket som man kunde göra som t.ex. boken kommer och språkkafé. Jag är väldigt nöjd med mitt val av prao plats och skulle absolut komma tillbaka för att arbeta där. Personalen är mycket trevliga och hjälpsamma vilket gör så att jag trivdes mer. Jag är också fasinerad av bibliotekets teknologiska delar som t.ex. Rut och hur man registrerade alla böcker. Jag tycker även att det är jättebra att dem har profiler på Facebook, Twitter och att de har sin egen blogg. 

Jag tycker även att det är en jätte bra arbetsplats, där alla är vänner och att de alltid tänker på hur man kan göra allt på ett bättre sätt. Även om jag aldrig har lånat böcker från ett annat bibliotek än Jakobsbergs så fanns det ändå så mycket jag inte visste och som jag fick lära mig. Jag rekommenderar att man ska praktisera eller praoa på biblioteket. Jag har tidigare varit med på bibliotekets bokcirkel som också var superroligt. Jag vill också skriva att det var jättefint både i biblioteket och i personal rummen. Det var även väldigt chockerande att det fanns så mycket tuggummi under borden.

Även om jag inte hade med min mobil i handen på hela dagen så gjorde det faktiskt ingenting för att jag hade något att göra och det jag gjorde var precis de rätta grejerna som jag tycker om att göra som att sortera, organisera och att hålla på med IT. Jag älskar även att hjälpa till och det var kul att få göra det genom att packa kartonger med böcker som sedan levereras till de människor som har problem med att ta sig till biblioteket.

Burger King, Coop och Hemköp finns nära när man ska köpa lunch eller något annat som är viktigt under rasten. Man får även te och kaffe om man vill på fika pauserna vilket uppskattades väldigt mycket. 

De anställda på Järfälla bibliotek verkade även gilla sina jobb vilket är viktigt. Man får hoppas på att man också hittar ett jobb man älskar själv i framtiden.

Jag tipsar:

Divergent av Veronica Roth. Jag älskar den här boken jätte mycket! Det handlar om en värld som är uppdelat i olika falanger och det finns vissa personer som är "divergenta" och de kan inte bli kontrollerade på samma sätt som de andra. Jeanine som är ledaren, vill bli av med alla divergenta personer. Huvudrollen Beatrice kommer gå genom många olika saker; kärlek, förluster, ändringar och krig. Det finns även en film från 15 år. "Beating heart" gjord av Ellie Goulding har gjort ett soundtrack för filmen. Boken har en sorts koppling med vad som händer nu och jag hoppas att du kommer förstå budskapet. 5/5

Förr eller senare exploderar jag av John Green. MAN GRÅTER JÄTTE MYCKET!!! Det här är en hjärtkrossande bok! Man måste vara väldigt försiktiga om ni ska läsa den för det har ett känsligt ämne. Det handlar om Hazel Grace Lancaster som blir tvingade till en stödgrupp för barn med cancer, där träffar hon kompisar men jag vill inte berätta mer för då förstör jag allt. Det är en jättefin kärlekshistoria. Jag kan inte höra ordet "okej" utan att bli totald nedställd pga att man tänker på deras sorgliga kärlekshistoria. John Green borde vara ganska försiktig när han går på gatan för nästan alla tjejer/killar som har läst boken är nog arga på honom men han är en super bra författare. 6/5
Hungerspelen, Fatta eld & Revolt av Suzanne Collins. De här är också jättebra böcker! Folk brukar jämnföra "Divergent" men "Hunger spelen" men de har nästan samma budskap men Divergent är sorgligare. Det finns även två filmer gjorda och de var succeér. Taylor Swift har en låt med hungergames att göra "Safe and sound". 4,5/5 







För mindre barn så tycker jag att Fem böckerna är PERFEKTA. Man behöver inte heller börja med första boken man förstår ändå och det är tjugo stycken böcker i serien. Fem böckena är från 1970-talet har jag för mig, men de är ändå en av de bästa böckerna jag någonsin har läst. 4/5. De är ganska lätt lästa för min ålder men man kan läsa den ändå.

Staying Strong, 365 days a year av Demi Lovato har jag läst på engelska så jag vet inte vad den svenska titeln är. Men även om jag inte behöver det är boken för tonåringar som har jobbigt med sig själva och man kan läsa varje dag om ett litet tips på hur man kan stärka sitt självförtroende. Demi Lovato är en ganska känd sångerska/skådis för människor i min ålder och nu berättar hon för denna generations barn om sina problem som hon hade med sig själv och hur hon mår idag. Det är en jätte inspererande bok! 3,5/5 Det beror på om man behöver dessa tips eller om man är som mig och inte har såna problem men det är roligt att läsa citaten som hon har tagit in.

Jag tycker att böckerna passar både killar och tjejer. Men om man är kräsen som kille tror jag att Hungerspelen och Divergent är jättebra. 

Inga kommentarer: