torsdag 26 november 2009

När prinsessor vaknar om natten

När min systerdotter var 4 år fick hon den alldeles underbara bilderboken ”Så gör prinsessor”. Det blev en favorit för både henne och mig, om den tuffa prinsessan som döper fartyg, spelar hockey och tämjer drakar, för ”så gör prinsessor”. Trots att min systerdotter nu är tio tror jag att hon fortfarande kan hela boken utantill och ville mer än gärna se uppsättning på Boulevardteatern.

Sedan den boken har prinssessor hunnit fylla år och ta semester.

Nu har författaren Per Gustavsson skrivit en ny bok, När prinsessor vaknar om natten. Prinsessan vaknar av konstiga ljud från källaren och eftersom hon är så nyfiken måste det undersökas. Hon träffar spindeln, vaktmästaren, skelettet och grodan, alla är rädda för källarmonstret som äter prinsessor. Men prinsessan är modig och övertygad om att hon kan få källarmonstret somna om. Hon är snäll och tuff, och har en härlig attityd. Jag både småler och skrattar högt. Undrar om systerdottern tycker hon är för stor för att få den i julklapp? Undrar om hon läser det här...

Dessutom är första boken om prinsen på gång, När prinsar fångar drakar. Väntar med spänning!












/Katrin Fredrikson

1 kommentar:

Eva Brünahl sa...

läs en liten intervju med författaren Per Gustavsson på härliga barnboksbloggen 'bokunge.se' här: http://bokunge.squarespace.com/journal/author/bokunge