måndag 30 november 2009

Rött är det nya svarta

Imorgon är det ingen vanlig dag, det är första dagen på december! Vadårå, kan man tycka, och det hade jag också tyckt för fem år sedan, men NU! Första december är dagen då Bibliotekets RÖDA adventskalender startar.

Vi har ett nytt tema varje år. I år alltså : Röd. Med så stor tolkningsomfång som man själv väljer att ha det. De flesta som jobbar på bibblan har alltså slitit sitt hår för att komma på det absolut BÄSTA röda tipset. Man får en lucka var, en för varje dag. Man kan följa adventskalendern på bibliotekets webbplats och här på bloggen.

Det är oliiidligt spännande. För alla utom för mig. För det är jag som gör dessa luckor och vet vad alla har tipsat om. Men det är roligt att se andras reaktioner, att kika på alla prilliga medarbetare som vill vara först på morgonen med att öppna luckan för dagen. För adventskalendern finns ju även som en fysisk kalender, på Jakobsbergs bibliotek.

Mitt stora dilemma just nu är att det rödaste tipset jag kunde komma på, det som jag trodde det skulle bli huggsexa om, har ingen tipset om! Därför får ni ett förtips idag, min absolut bästa röda bok: Ett öga rött av Jonas Hassen Khemiri. Jag minns att jag nästan var lite skeptisk när jag läste den, den var så omtalad, så hyllad och hatad, jag var förbryllad. Men oj vad imponerad jag blev. Den handlar verkligen om hur språket utgör makten, hur vi inordnas och mariginaliseras om vi inte är helt "rätt", hur normer styr och hjärntvättar. Och så är den ju rolig, ömsint och dramatisk också. En läsning för alla.

/Sara Lind

1 kommentar:

Sofia sa...

en superbra idé!!