fredag 13 november 2009

Delegera?

Igår fick jag ett uppdrag av en kollega. Roligt, förvisso, men när jag promenerade ut bland hyllorna blev jag förvirrad, så jag behöver hjälp. Finns hjälp därute? Uppgiften jag fick löd: ”Andreas, en svenskvikarie behöver noveller som INTE har vanligt manligt perspektiv.” Kul, tänkte jag. Sen undrade jag vad som menades. Min arbetskamrat visste inte mer än jag, men vikarien skulle komma tillbaka. Äsch, det måste väl finnas massor av noveller som saknar manligt perspektiv, ur olika aspekter. Så får hon välja ut vad som är intressant. Så iväg, penna i högsta hugg.

Först tänkte jag Miranda July. Men jag har inte läst hennes noveller. Inte heller Margaret Atwoods Leva i Synd. Inte Virginia Woolf, Inger Edelfeldt, Pia Juul, Petra Revenue, Jonas Gardell. Förmodar bara att de är bra och inte har manligt..? Rebecca berättar om Claire Castillon, men henne har vi inte på gymnasiebiblioteket.

Vad har jag läst egentligen?

Då kom jag på! En av de absolut bästa novellerna jag läst, En Ros Åt Emelie av William Faulkner handlar ju om en kvinnas hemlighet. En stark, egensinnig, ur djupet tragisk, gotiskt ödesmättad historia. Fantastisk! Men sedan börjar tvivlen infinna sig. Är inte berättaren manlig, men berättar om ett kvinnoöde? Och är inte hon ett mysterium? Och hur är det med kärleken egentligen? Handlar det om en konventionell relation som slagit över en gnutta? Vill min uppdragsgivare ha kvinnoöden eller vill hon historier som bryter konventionerna på andra sätt? Min nästa idé är lika bra, likadan och slår ner på mig med samma tvivel. Kusliga Den gula tapeten av Charlotte Perkins Gilman. Den har åtminstone inte manligt perspektiv på en fläck, men där är inte mycket kärlek. Och huvudpersonen mår inte helt bra. Jag kommer på Oscar Wildes Spöket på Canterville, med en orädd amerikansk flicka i huvudrollen, som sätter alla dammiga (genomskinliga) män på plats, fast hon har ju hjärtat på rätta stället, förstås. John Ajvide Lindqvist har skrivit ett par annorlunda noveller med kvinnliga (?) huvudpersoner som kanske kan fungera. Majken om en snattande dam, och Gräns, om en kvinna på tullen. Men går de att sätta som antites till de manliga perspektiven? Hur fungerar Leonora Carringtons absurda novellsamling Den Ovala Damen?

Som ni ser så jag har kul, men är brydd.

Hjälp? Nån?

5 kommentarer:

Karin H sa...

Jo men prova Gerda Anttis Inte värre än vanligt och Vita Andersens Håll käften och var söt. Tyvärr från slutet av sjuttiotalet... när det begav sig för några av oss andra...
Hälsar kollegan Karin, som inte är den som gallrat just dessa...

Andreas sa...

Men jag ser att ni har Vita Andersen på danska... Hold kaeft og var smuk. Det går att läsa, men kanske syftet förfelas något för klassen. Då blir det diskussion kring danskan istället för perspektiv och jämställdhet.

Men precis! Det var detta jag ville ha hjälp med. Tack!

Finns där fler med idéer? Vikarien har inte dykt upp än.

sarah sa...

Marguerite Duras noveller har väl knappast ett manligt perspektiv. Eventuellt kan de tyckas aningen ekivoka att använda i undervisningen beroende på i vilken ålder tonåringarna är i...

Litteraturälskaren sa...

Jag håller med Sarah; Marguerite Duras passar utmärkt, möjligtvis lite ekivoka böcker men det ska nog inte vara något problem på gymnasiet.

Skriv mer om hur det är att jobba på gymnasiebiblioteket, hur en vanlig dag ser ut, det är intressant.

Andreas sa...

Duras, säger ni? Undrar bara var den där vikarien är nånstans. Vore synd om arbetet vore i onödan.

Någonstans har jag skrivit om en vanlig onsdag på gymnasiebiblioteket, men om vi hittar på något hutlöst härborta så lovar jag att sätta det på pränt.