tisdag 17 november 2009

Om du vill läsa något trevligt eller något som låter dig att skratta så kan du lämna tillbaka boken...

Boken som jag har läst börjar med något olyckligt och har ett olyckligt slut.

Författaren heter Lemony Snicket och han är min favorit, han är engelsk och när han var liten så gick han i en privat skola som bara var för killar. Boken är både spännande och lite skräckig, men den är bra.

I den första boken så beskriver författaren de tre barnen Baudelaire, den största flickan hette Violet och hon är en uppfinnare, hon har alltid ett hårband runt håret så att hennes hår inte skulle trilla ner på hennes ansikte, eftersom hennes tankar alltid är fulla med uppfinningar och lösningar. Klaus, den mellersta brodern har på sig glasögon och han var den smartaste eftersom hans föräldrar hade ett stort bibliotek i deras stora hus, och han hade läst alla böcker och han kunde allting utantill. Och så glömmer vi inte den lilla systern som bara var ett spädbarn, hon hade jättestora vassa tänder som hon bet saker med, och detta var det enda intresse hon har, hon kan inte prata så att andra förstår henne, bara hennes syskon kan förstå henne, till exempel "gaga" som de flesta barn säger.

Du kanske har undrat varför jag har kursiverat hade, jo! Det som jag vill komma fram till är att efter alla beskrivningar som författaren har nämnt, så är de på stranden och Herr Poe som var en god vän till deras föräldrar såg dem och sa till dem att deras föräldrar har dött i en eldsvåda!

Det som jag har tyckt som var jättebra med boken är att han skriver svåra ord och förklarar vad de betyder, som hjälper mig med att förstå berättelsen och om jag kanske ska bli författare när jag blir stor. Men det som jag tycker är ovanligt och som jag aldrig har läst förut är att själva Lemony Snicket säger i början av boken att ”Om du vill läsa något trevligt eller något som låter dig att skratta så kan du lämna tillbaka boken, för att just denna bok beskriver bara något olyckligt”.

Det finns också en film om Syskonen Baudelaires olycksaliga liv men den är lite annorlunda, ni kanske vet vem Jim Carrey är, han spelar rollen för Greve Olaf. Det vore intressant om du kollar på filmen och läser böckerna.

/Mehdi Al-Hakim, prao-elev Jakobsbergs bibliotek

3 kommentarer:

Anonym sa...

Så kul Mehdi att du också gillar de jätteroliga böckerna om familjen Baudelaire!
Du uttrycker så bra det som också jag tycker så mycket om med de härliga böckerna. (Att jag på köpet lärde mig en massa ovanliga nya ord är ju bara roligt).
Hej och tack
från

Imri

Unknown sa...

Mycket bra artikel. Tack så mycket.

Anonym sa...

tjabaaaaa!
bra jobbat bror..du e chill