torsdag 13 december 2012

Thorbjörn Egner 100 år!



Igår på det magiska datumet 121212 var det 100 år sedan den norske barnboksförfattaren, tecknaren och visdiktaren Thorbjørn Egner föddes (han dog 1990). Han är mest känd för sina böcker om Karius och Baktus, Klas Klättermus samt Folk och rövare i Kamomilla stad.

Inför jubileet lyssnar jag på skivan med Folk och rövare i Kamomilla stad. Ett kärt återhörande även om det är andra röster nu än då jag var barn. Då var ofta en visa ur Klas Klättermus eller Folk och rövare i Kamomilla stad "dagens barnvisa" på radio. Mamma ropade att jag skulle komma och lyssna. För översättningen av visorna stod bl a Ulf Peder Olrog  (1919-1972) och nog känns hans stil igen.

Kanske kan man jämföra Kamomilla med Midsomer? En halvsovande stad/by där alla känner alla? Inga mord i Kamomilla dock. Där kapar de tre rövarna spårvagnen och rövar bort fröken tant Sofia. De tröttnar snabbt på henne och hennes tjat och rövar helt sonika hem henne igen. Lite (barn)uppfostran av läsaren/rövarna ingår förstås. Man ska vara snäll och artig, hel och ren, förmanar tant Sofia.

Sjungs visorna numera? Ingen aning, faktiskt. Mången jubilar har fått höra "Visan till Bamsefar" med ny text till sin 50-årsdag. En sång som är högaktuell är "Grönsaksätarsången", en hyllning till vegetarisk kost, som börjar så här "Den som jämt har kött till mat och skinkor hela dagen, han blir så däst och trött och lat och väldigt tjock om magen", fast Emma och jag minns texten så här "...äter sina vänner...får så fula tänder." Kanske finns det flera verser? Gemensamt för rövarboken och boken om Klas Klättermus är de regler för hur man ska umgås som sagofigurerna tar fram.

I Klas Klättermus enas djuren om att:
1. Alla djuren i skogen ska vara vänner.
2. Ingen får lov att äta upp varandra.
3.Den som är lat och inte skaffar sig mat får inte ta mat från andra.

Norge firar stort med utställningar, barnteatrar, sagostunder m.m. Det finns en fin utställning som man kan ta del av på webben. Även om böckerna är slitna numera kan du fortfarande låna dem på biblioteket. Och var du i Jakobsberg i går kunde du få höra en och annan visa!

/Kerstin Gerén

2 kommentarer:

Kajsa sa...

När jag var liten var en av höjdpunkterna när man fick se Karius och Baktus på film på dagis!

sarah sa...

Dottern och jag sjunger pepparkaksvisan från Klas Klättermus. Speciellt så här års. Sedan har jag sjungit vaggvisan (Vyss lull lilla palt, leka får du sedan...) för alla mina barn så den kan dom.