lördag 27 april 2013

Fågelinfluensan, Hög av serier och Stockholms internationella seriefestival

Illustration: Loka Kanarp http://lokakanarp.blogspot.se/

När jag läser att en ny variant av fågelinfluensan härjar i Kina så påminns jag om den utmärkta podcasten Hög av serier – ett måste för varje seriös serienörd. Anders Lundgren, även vid Serieteket, besökte Hong Kong i november 2012 och rapporterade bland annat om stadsbiblioteket: Tio våningar, över två miljoner titlar och tusen miljoners miljarder besökare per dag! Nästan. Man blir paff.

Det jag fastnade speciellt för var bibliotekets rum för barn. Dessa kan man låna, men endast 45 minuter i taget. Därefter ägnas en kvart åt sanering. Varje timme, varje dag, och det är öppet elva  timmar om dagen. Skräcken för fågelinfluensan sitter i, vilket ju är fullt befogat.
Detta var alltså tio år efter den förra fågelinfluensan som hade en dödlighet på 60 procent. Jag undrar hur det är nu och jag hoppas att det mycket snart blir bättre.

På tal om serier: Just nu pågår den femtonde upplagan av Stockholms internationella seriefestival, tillika Skandinaviens största årliga seriefestival. Årets tema är eskapism, så passa på att fly verkligheten nu. På måndag kan det vara för sent…
Här kan du kolla in programmet. Det är fri entré till alla programpunkter.

Inga kommentarer: