torsdag 15 januari 2009

O son, Where Art Thou

I julklapp önskade min son sig inget annat av värde än en helårs-prenumeration på det onlinebaserade dataspelet World of Warcraft. I syfte att glädja med min son, och efter att han dyrt och heligt lovat att på intet sätt försumma sitt skolarbete införskaffades förstås sagda julklapp av hans mjukhjärtade mamma.

Av sonen syns nu inte ett spår i husets gemensamma ytor. Vill man honom något så sitter han helst på sin kammare djupt försjunken i en värld långt, långt ifrån vår och som jag gör mitt bästa för att begripa. Troget sällskap har han av familjens hund dock.

Våra samtal innehåller numera oftast ord som Lich king, Tauren, Night elves, Blood elves. Vad det gäller hans löfte angående skolarbetet får jag för tillfället tacka min lyckliga stjärna för att ungen är en studiebegåvning av stora mått...

Jag är dock inte alls negativ till hans myckna dataspelande vill jag poängtera. Hans engelska utvecklas enormt. Han gör bekantskaper i spelet (från olika delar av världen) som han samarbetar med. Han diskuterar och skapar egna spel inspirerade av WoW tillsammans med sina likasinnade kamrater och istället för att islolera sig på sin kammare och stänga oss ute så bjuder han mer än gärna in mig och visar sin karaktär och vad han har åstadkommit under dagen.

Med en pedagogisk talang och envishet som vida överstiger de flesta av mina gamla grundskolelärare lägger han sig vinn om att få mig att förstå spelregler, story och alla upptänkliga fikontermer jag behöver för att bli en fullfjädrad WoW-spelare.

Jag iaktar och förundras, helt förvissad om att när barn är intresserad av ett ämne är deras inlärningskapacitet obegränsad. Och det viktigaste är kanske inte alltid exakt vad man väljer att lära sig, utan att man får tänja, böja och stäcka sin hjärna i alla upptänkliga riktningar. Hans intressen har alltid gått i skov från dinosaurier till Sagan om Ringen, stenar och fossiler, magi, new age, fantasy, läkekonst mm och vad det än gäller är inlärningskapaciteten ruskigt imponerande. Och nog gäller det oss alla. Det är när man får lära sig om och undersöka ett ämne man själv valt som man kan nå oanade kunskapshöjder.

Lästips för föräldrar med dataspelande barn:

Game over
Spela dator
Datorspelandets dynamik : lekar och roller i en digital kultur /
När livet blir ett spel och andra utmaningar för den digitala generationens föräldrar


Guide till olika dataspel för barn och ungdomar (och vuxna):

200 dataspel för barn, ungdomar och unga vuxna
Tidskriften Level recenserar och skriver om olika spel och spelande

Skönlitteratur för ungdomar om dataspelandets lockelse:

Skurken i datorn av Margret Mahy
Spelet avKjell-Gunnar Johansson
New world: en vr-roman av Gillian Cross
Den objude gästen av Susan Cooper
Datorfritt (för riktiga nybörjarläsare) av Hippas Eriksson


Skönlitteratur för vuxna om dataspelandets lockelse:

Jpod av Douglas Coupland

1 kommentar:

saskia sa...

Jaha, då sitter dottersonen ständigt i sin klädkammare nu för tiden. Jag kommer väl som vanligt inte fatta någonting när han ska förklara, men man får försöka!