fredag 16 januari 2009

Så värt

Och i ett försök att blidka låntagarna på gymnasiebiblioteket plockar jag fram böcker ur hyllorna och läser ungdomsromaner och ännu en gång hittar jag en bok som faller mig på läppen med en mortels påtaglighet. Denna gång för att förbereda mig inför ett bokprat som jag och mina kollegor ska hålla för en famnfull svensklärare, till ett stundande stort och fint läsprojekt. Ur hyllan lyfter jag så en svartblå bok från det lilla förlaget X publishing AB som verkar satsa på ungdomslitteratur, svensk såväl som översatt. Sätter mig och läser om skejtaren Aron. Så Värt heter boken, skriven av Martin Jern. Tydligen hans första bok, men han har tidigare skrivit manus till ungdomsfilmer som jag inte sett, fast känner igen namnet på (Fjorton suger, Du & jag).

Inget särskilt med den egentligen, förutom att den var jättebra. Den handlar om den tysta, osäkra killen som trånar efter den snyggaste flickan i skolan. Hur han manövrerar genom sin vardag och sakta men säkert vinner mark. Hur han genom tur, fördold charm och diverse klavertramp tar sig över på de coolas sida, och den snyggaste flickan börjar minsann snegla tillbaka… Jag har läst det förut, på ett ungefär, och är det välskrivet, som det är här, faller jag pladask varje gång. Jag gjorde det på Sandor slash Ida. Jag gjorde det på Punkindustriell hårdrockare med attityd, Linas kvällsbok och jag gör det här. Återigen. Jag är så FÖRUTSÄGBAR! But… fuck it. Whatever, I don’t care. My life sucks anyway! Eller typ.

Inga kommentarer: