fredag 23 juli 2010

Birgittas sommartips

Här kommer några av mina upplevelse-tips för sommaren.

Läst i sommar:

Jonas Jonassson:
Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann
En underbar skröna! En svensk Paasilinna fast bättre.



Elsa Morante. Historien, del 1 & 2
Läste böckerna på nytt i sommar och de höll. Jag rekommenderar verkligen
denna starka berättelse om Italien 1941-47.

I sommar lyssnar jag på:
Gösta Berlings saga
Bandet, alltså.

Ett barndomssommarläsminne:
Joy Adamson: Böckerna om lejonet Elsa

Alla böckerna finns inte kvar i Järfälla, men ett aktuellt alternativ kan vara
Vårt lejon Christian av Anthony Bourke








Min favoritsommarläsplats:
Var som helst, bara det är skugga!

Favoritblogg:
Ingen just nu, men en webb-sajt jag ofta läser är Newsmill

Senaste bibblolånet:
Le: Båten
Novellsamling med täta och engagerande berättelser.
Jag lånade den av kollegor på biblioteket i Rimbo ;-)




Tidskrift jag gärna läser:
Populär historia






Så sorterar jag min bokhylla:
Inte alls just nu, hela rasket finns nerpackat och lagrat
på Shurgard (hjälp!)


Mitt sommarutflyktstips:
Hemvändardagen i Skebobruk – ett av Roslagens äldsta vallonbruk.



Vallonbrukens historia är oxå den svenska industrialismens historia. Intressant och nyttig kunskap, speciellt för oss alla som lever storstadsliv i tjänsteproduktionens skugga.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ah! Vårt lejon Christian har jag ju blivit tipsad om tidigare men glömt bort. Hamnar genast i att läsa-listan! :)