torsdag 1 juli 2010

Ett annat liv


Häromdagen upptäckte jag till min stora glädje en gammal vän i Viksjös bokhyllor - Peter Härtlings Stora, lilla syster. Den kom ut 1998 i Tyskland. Jag jobbade på en stor bokhandel i en mellanstor tysk stad och lyckades sälja ett antal exemplar av Stora, lilla syster till några av stadens bokintresserade.

Vissa böcker förtjänar verkligen att man tjatar om dem så fort man får möjlighet. Som denna. Så, nu får jag alltså möjlighet att tjata, och jag lovar, jag ska göra det. Rekommendera den till alla som vill och orkar lyssna. Den är så fin!
Ta bara titeln. Systrarna, det är Ruth (född 1906) och Lea (född 1907). Så nära varandra nu på ålderns höst att det ibland inte går att avgöra vem som är den stora och vem som är den lilla. Gamla, envisa, ensamma tillsammans i en stad någonstans i Västtyskland under 1990-talet.
Bokens kapitel börjar alltid med skildringen av de gamla damerna, deras liv tillsammans, deras vardag.
Men det finns ett annat liv.

Alla kapitel har två delar, och i den andra delen skildras Ruths och Leas uppväxt och liv i en annan del av Europa. Där spökar minnen från tiden i Brünn i Mähren, där systrarna växer upp. Staden blir tjeckisk, nazismen smyger sig på, staden blir ockuperad av tyskarna och för Ruths och Leas del slutar det med fördrivning till Västtyskland efter Andra Världskriget och Röda Arméns inmarsch.

Alltid med systrarnas öde i fokus lyckas Peter Härtling med detta enkla knep, att dela upp bokens kapitel, skriva ett lättillgängligt porträtt av Ruth och Lea. Samtidigt fångar han historiens förlopp i Europa. Detaljrikt, och med sin enkla stil helt enkelt oemotståndligt. Tycker jag.

När jag upptäckte boken i hyllan var jag så klart tvungen att skylta med den. Det går ju att tjata på olika sätt. Någon lånade hem boken igår. Hoppas det blir en fin läsupplevelse.
Jakobsbergs exemplar finns inne i skrivande stund. Skynda att låna!

/Eva Brünahl

Inga kommentarer: