måndag 12 juli 2010

Kapitelböcker för småttingar

En fråga som jag ofta får på biblioteket är tips på kapitelböcker att läsa högt för förskolebarn. Denna fråga är betydligt lättare att svara på nu än för några år sen eftersom jag nu har en blivande 6-åring hemma att testa böckerna på. Bland de böcker som jag brukar tipsa om återfinns ett antal klassiker som definitivt håller än.

Thorbjörn Egners Karius och Baktus som innehåller mycket bilder och korta kapitel är perfekt att börja med. Liksom Egners böcker om rövarna Kasper, Jesper och Jonatan i Folk och rövare i Kamomilla stad. Även Klas Klättermus (också av Egner)är en fullträff!
Bland mer moderna böcker har jag en klar favorit och det är Ville och Vilda Kanin av Lars Gustafsson. Boken handlar om Ville Kanin som le ver ett stilla liv i sin bur på bondgården. En dag har bonden glömt låsa buren och Ville råkar ofrivilligt hamna utanför på gårdsplanen. Han tänker att han bara ska gå iväg en liten bit för att lukta på skogen, men där träffar han vildkaninen Vil da. Tillsammans med henne upptäcker Ville allt som skogen har att erbjuda, men också många faror.En lagom spännande bok med en del svartvita illustrationer. Dessutom finns en DVD film på insidan av bokpärmen, så efter att ha läst boken kan man titta på filmen tillsammans.


En mormor kommer regelbundet till Jakobsbergs bibliotek och efterfrågar böcker att läsa högt för barnbarnen. Jag har tipsat om ovan nämnda böcker, samt Ronja Rövardotter med flera, men märker att mina tips behöver utökas . Därför lånade jag hem Kasper och Virr-Varr av Stellan Sjödén häromdagen. Tillsammans med min 5½-åring har jag följt katten Kaspers äventyr tillsammans med f.d. cirkuskatten Virr-Varr. En mysig bok som är både spännande och rolig, men också med en allvarsam underton. Varför överger människorna ibland sina husdjur? Här finns mycket att prata om efter läsningen.


På Jakobsbergs bibliotek har vi en hylla med högläsningsböcker för att det ska vara lättare att hitta guldkornen. Men är det någon som har fler tips på böcker som kan passa 4-5-6-åringar så emottages de tacksamt!

/Katarina Forsberg

1 kommentar:

Kajsa sa...

Jag tycker Barbro Lindgrens böcker funkar fint, särskilt Loranga Masarin och Dartanjang-böckerna. Även Jujja och Thomas Wieslanders kapitelböcker om Lillebror är bra första högläsningsböcker. De har också skrivit en kapitelbok om Mamma Mu. Fler tips: Eva Lindström, Mats och Roj -berättelser om allt möjligt samt Någon flyttar in.