fredag 30 juli 2010

Rebeckas sommartips

Just nu läser jag: Miraklet, del 4 i serien Monsterflickan av Stefan Ljungqvist, Les heures souterraines av Delphine de Vigan och Städerna inuti Hall av Johannes Anyuru. Ser också fram emot att höra Anyuru sommarprata i P1 den 16 augusti och lyssna på de Vigan på Kulturhuset den 28 oktober.


Ser fram emot att läsa i sommar: Just kids av Patti Smith och Sandvargen av Åsa Lind.


I sommar lyssnar jag på: Har för tillfället något av en U2-revival och lyssnar även mycket på underbara Karen Elson som äntligen börjat sjunga.

Min favoritsommarläsplats:
Var som helst - det är innehållet i boken som räknas!
En bra film med sommarkänsla: Glöm sommarkänslan! Nu är det dags att slipa intellektet inför hösten. Tips på bra politiska filmer är:
Welcome
, Waltz with Bashir, Videocracy och Mellan väggarna.

Senaste bokköp: Biblioteket är sympatiskt och miljövänligt, tycker jag och lånar nästan allt jag läser. Senaste boken jag köpte måste ha varit Spiderwick 1: Vättar i väggen i present till äldsta guddottern.

Senaste bibblolånen: För alltid… av Ingelin Angerborn och Sarah Waters nya Främlingen i huset. Ingenting passar väl bättre än en spökhistoria på en varm sommardag?


Senaste utlästa boken: Jeff Kinneys Gregs bravader ur serien Dagbok för alla mina fans. Skoningslös humor för barn i 10 till 12-års åldern.

Så sorterar jag min bokhylla: Ja, vi är ju flera som har flyttat i sommar och för tillfället äger jag faktiskt inte ens en bokhylla. Allt ligger nerpackat i kartonger. Väldigt tråkigt och oestetiskt, men snart så…


En bok som jag minns att jag läste när jag var liten:
Jag älskade Prins hatt under jorden långt innan jag själv kunde läsa. När jag väl lärt mig lånade jag friskt från både barn- och vuxenavdelningen och läste allt från Kitty-böckerna till Sinuhe egyptiern. Annars gjorde Jostein Gaarders böcker Spelkortsmysteriet och Sofies värld otroligt starka intryck, men då hade jag redan hunnit bli ganska stor.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja! SOFIES VÄRLD är en bok för alla som längtar efter rejäla perspektiv på tillvaron och tycker att det är spännande när Demokritos atomteori jämförs med småungarnas legobitar. Eller grubblar över Aristoteles kvinnosyn. Eller bara i största allmänhet funderar över vad som egentligen ska till för att livet ska kännas meningsfullt.

Nu på 2000-talet finns det ett stort intresse för New Age med inslag av ockultism, andetro och UFO-längtan.
JOSTEIN GAARDER kallar allt detta för ”andligt fjolleri".
Filosofi, precis som kärlek, kräver tid och fördjupning. Det finns inga genvägar vare sig till filosofisk insikt eller till kärlek.
När arbetslösheten är stor och oron och ångesten gnager är förmågan att tänka – som de stora filosoferna eller som ett litet barn – människans suveräna möjlighet till ett gott liv.
Filosofi ÄR ”hot stuff”.
SOFIES VÄRLD är fängslande som en thriller.
Tänk!
Vi är en gnista från det stora bålet som tändes för många millioner år sedan.

lena kjersén edman -
också en Gaarder-entusiast!