tisdag 20 juli 2010

Victorias sommartips


Ser fram emot att läsa i sommar:
Hej då, allihopa av Conny Palmkvist, Fosterland av Dilsa Demirbag-Sten och Lilla stjärna av John Ajvide Lindqvist.

I sommar lyssnar jag på:
Kattegatts vågor, Varbergsmåsarnas skrän och skivan med avslappningsövningar som medföljer Gudrun Abascals bok Att möta förlossningssmärtan.

Ett barndomssommarläsminne:
Danny - bäst i världen av Roald Dahl.

Min favoritsommarläsplats:
På stranden, själv, eller med någon jag tycker om som också läser.

Favoritblogg:
Sanna Lundells blogg på Mama. Handlar om så mycket mer än barn och hon skriver vackert, klokt och med humor. Har också precis upptäckt Elaine Bergqvists retorikblogg på Aftonbladet, verkar mycket lovande.

En bra film med sommarkänsla:
The man in the moon från 1991. Underbart vacker och sorglig film om den första kärleken. Utspelas sommaren 1957 i Louisiana och en ung Reese Witherspoon gör en utmärkt rolltolkning.

Senaste bokköp:
The Boat av Nam Le, i engelsk pocket.



Senaste bibblolånen:
Alldeles för många! Har burit hem två-tre böcker om dagen den senaste veckan. Att plötsligt stå boklös på semestern vore en ren katastrof och om jag lånat hem något jag inte gillar, så måste det ju finnas alternativ att välja bland.

Senaste utlästa boken:
Vad är så skört att det bryts om du säger dess namn? av Bjørn Sortland. Ungdomsbok med ett intetsägande omslag, men vars innehåll får mig att minnas och att gråta. Rekommenderas varmt till både unga och äldre!

Inga kommentarer: