fredag 9 juli 2010

Ingers sommartips



Så har turen kommit till mig, Inger Tärnström, som minsann sorterar alfabetiskt i min bokhylla. Biografier hänger med, fast på den det handlar om förstås! En liten utbrytning har jag dock: barnböcker.

Kulla-Gulla-böckerna av Martha Sandwall-Bergström läste jag med förtjusning. Har kvar de sju delarna , ganska sönderlästa exemplar. Den första boken i serien fick min äldsta syster 1948.
Just Kulla-Gulla-böckerna har jag placerat i en fin boksnurra. När jag blir pensionär ska jag kanske ta och läsa om dem! Jag läste och njöt av Cecilia Hagens Kulla-Gulla i övergångsåldern. Kände igen mycket, fick boken i 50-årspresent och den passade perfekt. Låna den!

Lisa Eurén-Berners Fröken Sprakfåle-serie har jag också några delar av, vet ej riktigt hur många som utkom. Vad var nu en sprakfåle? Jo, en vildbasare, yrhätta om det säger dagens ungdom något! Riktigt roliga böcker som jag minns, om en ung flickas upptåg!
Massor av barnböcker med minnen finns kvar i min hylla, det skulle gärna vara spänning och deckare redan då! Astrid Lindgrens första bok, "Britt-Mari lättar sitt hjärta" är skriven i dagboksform, trevlig och läsvärd än idag!




En av de senaste lånade böckerna är Svartvintern av Marianne Cedervall. Jag lånade den mest för att försöka avgöra om det är en deckare eller ej! Det var väldigt svårt att avgöra, tycker jag. Nästan så att jag får lust att skriva till författarinnan och höra hur hon tänkt. Jag tycker det är en spännande familjehistoria, inte ren deckare iallafall. Får lov att läsa hennes förra bok Svinhugg för att kanske få en susning! Sommar var det inte iallafall, utan miljön är Lappland, vinter...

Jag ska börja läsa en kriminalroman som tar sin början en tidig junimorgon i Stockholm, sittandes på mitt sommarfavoritställe: balkongen! Det är en nyutkommen bok, Svärmaren av Anna Bovaller. Advokaten Petra Wester från författarens debutroman Svinajakten är tillbaka och det ska bli intressant att följa i hennes fotspår.

En tidskrift jag verkligen gillar är M-magasin som utges av Amelia Adamo. Har kommit med några trevliga innehållsrika sommarnummer nu. Jag fick ett halvårsprenumeration i födelsedagspresent, och det var ju en väldigt bra gåva!


En för mig riktigt fin sommarfilm är Sommarnattens leende i regi av Ingmar Bergman. Komedi som utspelas i sommarnatten med massor av förvecklingar. Gamla kända svenska skådespelare (för mig som 40-talist iallafall) som Gunnar Björnstrand, Jarl Kulle, Eva Dahlbeck, Harriet Andersson m.fl. - en riktig godbit! Långt från t.ex. The Twilight Saga: Eclipse som ju haft premiär i dagarna och som jag förstås tänker se i sinom tid... för att hänga med!

Trevlig sommar!

Inga kommentarer: