torsdag 1 oktober 2009

Bettans bokmässebildodyssée

En av de många bra grejerna med att arbeta på bibliotek är att man ibland får chansen att åka till Göteborg och gå på Bok- & Biblioteksmässan. I år var det min tur. För dig som aldrig varit där - föreställ dig följande: en mässhall stor som 10xGloben (så känns det iallafall), hela sveriges samlade förläggare, bokhandlare, bibliotekarier, journalister och författare, gratis lådvin, Gudrun Sjödéntunikor samt en hel del böcker och trötta fötter.Stor trängsel vid E-Libs monter.Alla ville fingra på de olika eboksläsarna. Utvärdering NUUT; den ligger bra i handen, men flera smådetaljer drar ned betyget - främst priset, men även den långsamma bläddringsfunktionen.En lite trött P.O. Enquist tar emot Irispriset för årets bästa ljudbok Ett annat liv. Mässans bästa programpunkt bestod av debatten mellan Åsa Linderborg och Göran Hägglund i Aftonbladets monter. Göran tycker att det finns för lite Vergilius på biblioteken samtidigt som han menar att kulturen inte vänder sig till "verklighetens folk". Jag fick inte riktigt ihop det.
Tidskriften Bangs kommentar i ovanstående debatt. Himla fina tröjor.
På söndagen tog Göteborg farväl av mig med den här budskapet på spårvagnsfönstret. Love u 2!

1 kommentar:

Eva Brünahl sa...

Hade jag inte varit det innan, så skulle jag senast nu ha blivit sugen på bokmässan i Frankfurt!
Åker den 14 oktober- hoppas jag inte glömmer kameran!
Jag älskar, älskar bokmässan (vare sig den i Göteborg eller Frankfurt!)!
Eva