måndag 4 maj 2009

Bonjour Paris!

Riktigt tidigt imorgon sticker tonårssonen och jag mot Paris. Det är nog sjunde, åttonde gången i ordningen jag besöker staden, men för min son är det premiär. Vi ska göra allt turistigt man kan tänka sig; Mona Lisa på Louvren, Katakomberna, Notre-Dame, Eiffeltornet, Triumfbågen och Sacre Cour. Bor gör vi lagom kitchigt i Montmartre.
För att komma in i den riktiga stämninge inför resan har jag plockat lite passande litteratur för flygresan:

För sonen blir det förstås Ringaren i Notre-Dame - vi fuskar lite med Maj Bylocks lättlästa så hinner han läsa klart redan under flygresan. För min egen del har jag läst om Patrcik Süskinds underbara Parfymen, som för övrigt även finns att låna som film. Det är sällan filmatiserade böcker riktigt faller mig på läppen, men Parfymen är ett lysande undantag. Det är märkligt att en bok som i mångt och mycket handlar om dofter går att göra till en så ofantligt visuell upplevelse.
För den som vill ha filmkväll a' la Paris måste jag ju förstås även rekomendera Amelie från Montmartre (som dessvärre saknas på biblioteket) och Paris Je t'aime. På ovannämnda film anspelar förstås Anna-Lena Brundins roliga, kåserande kärleksförklaring till Montmartre: Anna-Lena från Montmartre vilken jag har småläst lite i den senaste veckan.


I förbifarten högg jag även aningens vårdslöst tag i en liten nätt bok av den isländska författaren Steinunn Sigurdadóttir som heter Hundra dörrar i brisen och är en parisskildring som förhoppningsvis åtminstone ska roa mig under flygresan. Huvudpersonens erotiska äventyr i Paris är så långt ifrån min myspysiga "mor-och-son-resa" man kan komma, men kan säkert ge inspiration till kommande Parisresor. För åka tillbaka till Paris ska jag förstås fler gånger.

För den som vill åt de mer moderna aspekterna av Paris kan jag rekomendera Kiffe, kiffe imorgon som är en språkligt experimentell roman av debutanten Faiza Guène. Den i franska språket väl bevandrade läser förstås den i orginal; Kiffe kiffe demain.
Nu hoppas jag bara att jag kommer ihåg tillräckligt mycket av Da vincikoden när vi besöker Louvren, för att kunna återberätta valda delar när sonen och jag vandrar genom Louvren.

Som uppladdning av mer praktisk karaktär har vi bläddrat lite olika guideböcker. Bäst tycker jag Resa till Paris är, som har nichade tips i olika kapitel: "för barnfamiljen", "för kulturknutten" "för förstagångsbesökaren" "för gourmén" etc. I samma serie finns även Resa till New York som jag hoppas på att snart få lite praktisk användning av...



Jag tror vi är redo! Så nu hoppas vi på en bon voyage helt enkelt!
/Sarah Utas

Inga kommentarer: