torsdag 28 maj 2009

Jag pratar bara bäbisspråk

För ett par veckor sedan bestämde jag mig för att mina föräldrar radhus skulle passa alldeles utmärkt som hem för en liten hund. Jag har varit allergisk hela mitt liv och det har alltid varit en stor sorg för min familj. Inga djur! Vi som älskar djur! Jag har haft substitut, sköldpaddan Mildrädd (ja så stavades det) och eremitkräftorna Plutten, Bamse, Putte, Lisa och Oskar. Vi försökte ett tag med en allergivänlig kattras, men jag reagerade nästan värre på den än vanliga kattraser. Vi hade visserligen ett par ljuvliga fåglar ett tag, men NU, efter 25 år av LÄNGTAN, köpte jag en hund. Allergin får bli sekundär. Hunden får bo hos mina föräldrar, jag ska hälsa på JÄMT.

Så hittade jag Ester! En chihuahuablandning på knappt två kg. Hon stal mitt hjärta första gången jag träffade henne. Hon - lite blyg men nyfiken. Jag - nervös, rädd och skräckslagen. Skulle jag köpa hund? Ska jag kunna ge henne det hon behöver? Men sen bestämde jag mig. Det var hon.

Nu har hon varit min i en vecka. Jag är uppöveröronen förälskad. Hon är liten, sötast i världen, har mjukast öron i universum och hon älskar kel och knä och rullar ihop sig som en liten kringla. Hon är modig och vacker och hoppade rakt ner i Gavleån när jag skulle kolla om hon var rädd för vatten. Nä, det var hon inte. Och sen - upp ur vattnet och darr darr darr. Chihuahuor darrar mycket. Torkade henne torr med min kofta och fnissade hela tiden. Hon kan vara lös utan att hon springer iväg. Hon viftar på svansen mer engagerat än någon annan hund jag nånsin träffat.

Och - jag känner knappt av allergin! Visserligen hörde jag att chihuahuor är en allergivänlig ras, men så här bra trodde jag väl aldrig att det skulle gå. Hoppas jag inte sätter griller i huvudet på någon annan allergiker nu... (eller hoppas jag det?)

Innan man ska köpa in ska man givetvis fråga sig alla de viktiga frågorna. Kan du ge hunden vad den behöver? En hund kräver mycket uppmärksamhet och kärlek, och ska inte lämnas ensam många timmar i sträck. På biblioteket finns en väldigt välsorterad och superbra hundboksavdelning där du kan läsa om just den rasen du funderar på. Det finns till exempel en bok om chihuahuan, kolla här.
Nu måste jag bara försöka vänja mig av med den irriterande vanan med bäbisspråket som jag konstant har pratat med den senaste veckan.

1 kommentar:

Sofia sa...

jag pjataj också bäbispjåk med hundaj. det är väl nojmalt?

fint inlägg!! och håller med - det är så viktigt att tänka över inköp av hund (eller annat djur), ta reda på fakta osv.