tisdag 19 maj 2009

Knappfobi

Igår var jag på 3D-bio för första gången. Eh!
Att vi inte nöjde oss med den vanliga versionen av Coraline var på grund av att vårt tyska sällskap hade sett A Nightmare Before Christmas i 3D och blivit dödsförtjust. Jag lät mig övertalas.
Coraline är en uttråkad tjej som just har flyttat till ett hus på landet med sin mamma och pappa. Föräldrarna sitter klistrade framför sina datorer dagarna i ända, regnet vill inte sluta falla och Coralines enda nöje blir att utforska det gamla huset. Av en slump hittar hon en igenmurad dörr bakom vilken en exakt kopia av hennes hem finns. Med det stora skillnaden att där är allting alldeles otroligt fantastiskt - mamman är en mästerkock, pappan ett musikaliskt geni och livet på landet är en färgsprakande fröjd. Den enda haken är att på andra sidan dörren har alla KNAPPAR istället för ögon! Det hela utmynnar i en riktigt läskig spökhistoria.
3D-film må vara filmbolagens sista offensiv i kampen mot nedladdning, men osannolikt nog faller jag för det. En sån vacker film som Coraline är precis det man vill se i 3D. Filmen är gjord i stop motionanimering (som t.ex. Corpse Bride) och dockorna lever verkligen. Mer än en gång ryggade jag tillbaka i biostolen när någonting kom farande på duken.

Om du vill spara 125 kronor kan du låna boken som filmen baseras på HELT GRATIS på biblioteket. Den är skriven av Neil Gaiman och skall vara mycket läsvärd. Att besöka http://www.coraline.com/ och "knappa" ett foto av dig själv är också gratis.

Inga kommentarer: