måndag 28 december 2009

Att sammanfatta ett decennium

Jag gillar att göra best-of-listor. Bibliotekets personal plitade ihop bästalistor till förra årets nyår, bäst 2008. Nu blir det ännu svårare. Nu ska vi försöka sammanställa listor över vad som har varit bäst det här decenniet!!! Till och med jag får prestationsångest. Hur värderar man vad som har varit "bäst" under tio år? Det är ju ursvårt.

Men jag måste gå på känsla. Vilka böcker som har känts mest i magen. Det kan ju handlar om andra faktorer än bara upplevelsen. Om man har fått den i present av någon man tycker om, om man läste den under en riktigt bra semester, om boken förändrade ens livssyn eller om man hade en livlig diskussion kring den. "Bra" eller "bäst" är inte så enkelt som det låter.

Men nu börjar mina listor se dagens ljus. På vingliga ben ser de sig om i världen. Tittar på sina medkumpaner och mäter varandra. Var vi verkligen bäst det här decenniet? Och så sträcker de på sig; ja, kanske var vi det! För Sara så var vi absolut bäst.

Men så smyger den där känslan på sig. Jag måste ha GLÖMT något. Och tänk på allt jag INTE har läst det här decenniet. Tänk alla Nobelpristagare jag inte har öppnat pärmarna på, tänk på alla vampyrhighschoolromaner ("bit lit", i jämförelse med chick lit, lad lit, dad lit) jag inte har hunnit med, all superbra barn- och ungdomsfantasy, alla delar ur någon neverending mangaserie, alla obskyra filmregissörer jag inte har lärt känna...!

Någon gång efter nyår kommer alla listor presenteras här på bloggen och på webben. Mina kollegor har till imorgon på sig!

Spänningen är olidlig...

Inga kommentarer: