tisdag 8 december 2009

Saker jag blir förbannad över

Nu har jag läst en bok som verkligen etsat sig fast. Den heter Skriet från kärnfamiljen, skriven av Tinni Ernsjöö Rappe och Rebecka Edgren Aldén, och kom för något halvår sedan. Den tar upp den oerhörda problematik som uppstår när man vill leva jämställt efter att ha fått barn i ett heterosexuellt förhållande. Det GÅR liksom inte. Nu har jag ju inga barn, och planerar inte att skaffa några inom de närmsta sju, åtta åren, om det nu blir några, så jag kan nog inte förstå komplexiviteten i det hela.

Den här boken reder ut alla jämställdhetsfällor på ett väldigt lättsamt sätt, med exempel ur de "jämställda" journalisterna som har skrivit bokens vardag. De ser inte sig själva som övermänniskor, utan pekar precis på de fel och brister de själva utsätter sig och sina barn för genom att inte leva jämställt. För vad är det för signaler man skickar till sina barn? Att pappans jobb, fritidsintressen och vänner är mer viktigt än mammans? Att pappan på något vis skulle vara en sämre förälder, klarar han inte av att packa en matsäck? Han som programmerar avancerad datateknologi kan inte sortera tvätten? (Please...) Att en kvinna inte kan byta däck? Att kvinnor och män inte är lika mycket värda?

Ibland tänker jag att jo, vi har kommit långt i jämställdhetsarbetet. Men ibland blir jag bara nedslagen. Jag blir nedslagen av den här boken, samtidigt som den väcker kämparglöd! Alla barnfamiljer borde läsa den här, både pappor och mammor. För om man älskar någon, varför skulle man inte vilja kämpa för bådas lika rättigheter? Kvinnor kommer ALDRIG kunna tävla mot män på arbetsmarknaden förrän allt arbete i hem och med barn är exakt lika fördelat, i tid. Föräldraledigheten måste delas rakt av, är det inte absurt att förvägra pappan exakt lika lång ledighet som mamman?

Jag skulle kunna skriva flera hundra exempel ur den här boken som pekar på orättvisorna, men det bästa med den här boken är att det finns metoder om hur du undviker att hamna i fällorna. Framförallt handlar det om att släppa bilden om den perfekta mamman, de perfekta föräldrarna med det välstädade hemmet. Mamman måste släppa skulden, och lite grand förlora kontrollen. Pappan kommer automatiskt skaffa sig kontroll och "se vad som behöver göras" då han är pappaledig. Viktigt är att pappan inte blir "lekpappan" med en föräldradag i veckan, utan han ska vara ledig exakt lika länge som mamman. Och låt inte omständigheter och bortförklaringar bli den enkla vägen, den förlorar kvinnor på, och så dumma är vi väl inte?

Givetvis finns det ju också underbara exempel som helt går emot normen också, vilket känns upplyftande!

Nu ska jag julrimma om den här boken och sen kommer ni hitta den med ett fyndigt rim på julklappsbordet i Jakobsberg! Kom och låna, mammor och pappor, och alla andra!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Fråga till författarna av den bok som du har läst:
Varför ska man överhuvudtaget sortera tvätt?
Jag har varit gift i massor av år och har två barn och vem som än tvättar hemma hos oss så blandar vi allt (de kläder som inte tål att blandas med andra plagg eller inte tål litet god värme, de åker ur huset). Förresten har vi heller aldrig skaffat något strykjärn.
Men vi är allihopa rätt så RENA.
Dock inte värst välpressade. Men himla glada.


Varför ska man bråka (oftast är det kvinnor som bråkar på män har jag förstått) om sådana bagateller som sortering av tvätt?
Jämställdhet kan det knappast handla om.
Jämställdhet handlar om inlevelseförmåga i någon annans (läs: samlevnadspartnerns) livsbehov.

Sara sa...

Urbra intiativ att låta bli att sortera tvätt, det ska jag komma ihåg (även om jag sorterar YTTERST lite som det är nu).

Jag tror inte att författarna till boken menade att alla sorterar tvätt. Men jag håller inte med om att det är en bagatell, hushållsarbete är en av de stora bovarna till att kvinnor inte hinner eller orkar vara lika framgångsrika på arbetsmarknaden, se gärna olika statistikexempel (SCB). Där står det svart på vitt hur det ligger till, sen att det i ENSKILDA fall givetvis inte är så, det vet vi ju alla.

Tvätt handlar om jämställdhet. I allra högsta grad. Man måste se till mönstret. Normer är svåra att bryta, ibland till och med se. Läs gärna boken så kommer du förstå vad jag menar!

Johanna sa...

Dom har även en intressant blogg: skrietfrankarnfamiljen.blogspot.com

Tips!