torsdag 3 december 2009

Ta och läs en spännande bok istället för de obligatoriska timmarna framför datorn

Tjena,
Snart lider mina två prao veckor på bibblan i jakobsberg mot sitt slut… snyft. Det har varit superkul och förvånansvärt intressant, om ni bara visste hur mycket jobb som läggs ner.

Jag har fått syssla med olika uppgifter som t.ex. bokmärkning och bokuppsättning. Under bokuppsättningarna kunde jag finna mig själv läsa på baksidorna, hmm… den här boken verkar bra. På fredagen första veckan bestämde jag mig för att låna en bok som jag kunde läsa under helgen nu när stressen från allt skolarbete har lättat (lite). Jag visste att Da Vinci koden som är skriven av Dan Brown hade fått mycket positiv kritik, men jag hade aldrig (av en konstig anledning) haft tid att läsa den. Både filmen och boken är mycket omtalade, men oj, inte visste jag att boken skulle vara såå bra. Wow säger jag bara, den är sjukt spännande och lärorik, vem kunde veta att symboler och konst kunde vara så intressant att läsa om.

För er som inte har läst Da Vinci koden redan. Gör det. Allting börjar med att intendenten på museet Louvren blir mördad. Konsthistorikern och symbolikexperten Robert Langdon, som befinner i Paris för att hålla en föreläsning, kallas till platsen då märkliga chiffer hittas intill intendentens kropp. Det han dock inte vet är att polisen håller honom som huvudmisstänkt för dådet. Den franska polisens kryptograf Sophie Neveu bestämmer sig för att försöka rentvå Langdon och tillsammans blir de tvungna att lösa gåtor som leder till nya, varje gång blir det tydligare att de är en stor hemlighet på spåren.

Härifrån får ni själva se vad som händer. Andra deckare med Robert Langdon är Änglar och demoner som skrevs innan Da Vinci koden och Den förlorade symbolen som är en uppföljare till boken. Hoppas dessa är minst lika bra. Da Vinci koden har ju även filmatiserats, där medverkar stora skådespelare som Tom Hanks, Audrey Tautou och Ian McKellen (som även spelar i sagan om ringen, och X-men filmerna).

Och till alla unga som inte alltid orkar läsa, ibland är det värt att ”palla” läsa de första segaste sidorna för att få en otrolig läsupplevelse, ta och läs en spännande bok istället för de obligatoriska timmarna framför datorn eller TV:n för omväxlingens skull :P. Hitta något som passar dig, Stieg Larsson kanske? Jag gjorde det och mina betyg har höjts en hel del sen dess, inte bara i ämnet svenska.

Det är nog allt jag hade att säga, jag kunde kanske skriva en bok om min prao upplevelse i bibblan, eller nja… jag överlämnar skrivandet till alla duktiga författare där ute. Glöm nu inte att besöka biblioteket jakobsberg, de får ofta in nya grejer.

Bye :)

/Aida Makvandi, praoelev Jakobsbergs bibliotek

1 kommentar:

Anonym sa...

Jätte bra skrivit! Jag måste verkligen ta och läsa boken =D bra info som fångar upp bokens handling!

Tck så myket för tipset!!:D och det verkar som om du har haft det jätte trevligt under dina prao-veckor ;)