torsdag 10 december 2009

Roliga saker som händer på ett bibliotek

Ibland så händer det så roliga saker på biblioteket att jag fnissar långt efteråt. Denna scen utspelade sig för flera månader sedan, men jag blir alltid flamsig när jag tänker på det.

Det är en helt vanlig dag. Jag får ett helt vanligt samtal. Intet ont anande svarar jag som vanligt. - "Jakobsbergs bibliotek, Sara." En helt vanlig röst möter mig. Rösten frågar efter en bok. Jag söker i datorn. Knapper knapper knapper. Börjar trevande ge ifrån mig ljud om att det kan tänkas att vi faktiskt inte har den här boken i Järfälla. Då utbrister rösten i andra änden av linjen: "COMPUTER SAYS NO!".

För er som inte vet vad det här betyder så nästan måste ni kolla upp det. Det är en sketch ur tv-serien Little Britain, med en outhärdligt otrevlig receptionist som säger "computer says no" till vad man än frågar. Det är fruktansvärt roligt. Kolla YouTube-klippet här nedanför:



Åh vad jag skrattade! Och jag tror det var ganska skönt för den personen i andra änden att jag faktiskt fattade vad hon sa. Annars hade det kanske blivit pinsamt, för oss båda.

Skämta gärna mer med bibliotekspersonalen!

1 kommentar:

Katrin sa...

Det är helt underbart! Nu finns det en risk att jag kommer börja använda det.