onsdag 23 december 2009

I'm from Barcelona!

Nä, det är jag inte. Men snart är jag I Barcelona! Redan ikväll faktiskt. Jag har haft så mycket att stå i att jag knappt har hunnit bli nervös. Jag blir lite nervös av flygplan, nämligen. Det skulle man inte kunna tro, eftersom jag nästan är född i ett, men ändå. Kanske just därför, rent statistiskt har jag befunnit mig så länge uppe i luften att jag rent statistiskt skulle kunna ses som potentiellt flygplansoffer. Logiskt? Ptjaa...

Men hur skulle jag bäst förbereda mig för Barcelona då? (Om jag hade haft tid...) Jo såhär skulle drömscenariot ha sett ut.











Det här är böcker som jag verkligen skulle vilja läsa, men inte hunnit (att inte hinna verkar vara mitt mantra, nyårslöfte 2010; hinna mer!!). Och så passande så utspelar sig de Barcelona, lämpligt. Och startar med en gravkammare fylld av bortglömda böcker. What's not to like? Vindens skugga och Ängelns lek. Hett tips för Barcelonabesökare!

1300-talets Barcelona får vi undersöka i Katedralen vid havet. Pest, krig och straff men även kärlek och intriger. Har skördat rikligt med priser, framförallt i Spanien. Historiens magiska vingslag, ja tack!





Vicky Cristina Barcelona är en Woody Allen, men allt vad det innebär. Kvick dialog, underliga triangeldramer, trasiga själar, egocentriska karaktärer, fräckt berättarsätt och såklart! Barcelonsk miljö, åtminstone en del av filmen. Men med ett sommarBarcelona, jag ska ju nu till ett vinter- och julBarcelona. Sevärd hur som helst.



Musik då? Ja, alltså, jag gör det enkelt för mig och lånar skivor av bandet I'm from Barcelona! Fartigt, roligt happyland som verkligen får en i rätt julstämning. Om man vill springa omkring och vara lite småkalasig och strunta i julstressen, då är detta musik för dig. Två skivor finns att låna på bibblan om inte jag hinner före!

Och häftigast i hela Barcelona måste ändå vara arkitekturen. Gaudí. Man blir verkligen hänförd. Det är så... speciellt. Lite gotiskt, och liksom levande på något vis. Som krälande lemmar som kramar om byggnaderna. Flera konstböcker om Gaudí finns att låna biblioteket.

Inga kommentarer: