onsdag 9 december 2009

Finskt tema

Då det är 200 år sedan Sverige och Finland skilde sig åt och man därför firar det så kallade Märkesåret 1809 tänkte jag lyfta fram Finlands nationaldag. Dessa är ju nämligen helt skilda åt. När Sverige 1809 förlorar Finland är det till Ryssland. Det är först den 6 december 1917 Finland förklarar sig självständigt. Därför firades Finlands självständighetsdag i söndags och därför tänker jag den här gången tipsa om böcker skrivna av finska författare.


Mika Waltari är kanske mest känd för Sinuhe Egyptiern. Jag gillar dock böckerna om Mikael Ludenfot/Hakim.



Wäinö Linnas triologi Här under polstjärnan som börjar med Högt bland Saarijärvis moar är väl en klassiker.



Tove Jansson skrev inte bara för barn. Även det hon skrivit för barn är inte bara för barn. Pröva att läsa om t.ex Muminpappans memoarer.



Arto Paasilinna har skrivit en lång rad smått lustiga böcker, nu senast Fabrikör Liljeroos Luftskepp. Då jag inte läst den tipsar jag om Världens bästa by som nästan känns mer aktuell ju längre tiden går, även om den utspelar sig i en framtid som är nu.



Sofi Oksannen blev mycket hyllad för sin intressanta bok, Stalins kossor. Hon har även gett ut Baby Jane.



Miika Nousiainen debuterade 2007 med Hallonbåtsflyktingen, som för inte så länge sedan kom ut på svenska.
/Anna Cederwall

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har nyss läst Hallonbåtsflyktingen, och kan verkligen rekommendera den. Underbart rolig och galen!
Hälsningar
Holger

Anna sa...

Ja, den är verklgen helt galen och rolig. Men också lite tragisk... Helt klart läsvärt. Önskar bara att jag läst den på svenska. Min finska är inte bra nog för att uppfatta allt jag tror boken har...