tisdag 15 december 2009

Mellandagsläsning

Nu så är julen här, och när julen är här så låser man skolan. Låser man skolan så kommer jag inte in, och kommer jag inte in så får jag jobba hemifrån. Jobba hemifrån gör jag genom att läsa in mig på en del böcker som jag hoppas det kan vara bra att känna till. Sex dagar låst ger sex böcker att läsa.

Då ska vi seee. Går ut bland hyllorna. Den hääär? Ja, den ville jag läsa redan i somras! Så gulligt omslag. En stjärna i gult ovanför en streckgumma i ljusgrönt och turkost runtom. Ingen titel alls på framsidan, men fusktittar man inuti förstår man att man borde förstått att boken minsann heter Stargirl. Ju. Om en udda flicka som kommer till skolan utan att bry sig om konformitet, regler och grupptryck. Istället har hon konstiga kläder, ukulele och en sällskapsråtta. Massor med amerikanska ungdomslitteraturpriser har författaren, Jerry Spinnelli skrapat ihop med sin high-schoolbok.

Den här? Gymnasiebiblioteket försöker köpa in mycket lättläst. Böcker på såväl engelska som svenska, med stor text, korta meningar och tunna i allmänhet. Vi försöker hålla böckerna kring hundrasidorsstrecket, annars kommer eleverna tillbaka för att lärarna sagt ifrån. Vi börjar få upp ett hyfsat bestånd, och den här kom i höstas. The Ghosts of 2012 av Graham Hurley. Om ett framtida England styrt av en militärjunta. Intressant kombination. Lättläst dystopi.

Kanske den här? Väldigt ny. Först hade jag tänkt läsa Renzo Aneröds första bok, Löftet, men hans senaste, Fiender, verkar intressant av flera skäl. Vi får flera önskemål om litteratur som utspelas i förortsmiljö, eller gängmiljö. Och en lärare kom faktiskt in idag och lämnade tillbaka den med det tvetydiga ”…jättebra, men jag hoppas att eleverna inte läser in fel budskap…” Åhå. En liten krutdurk? Det måste undersökas.

Den här! Natthimmel av Sofia Nordin var Augustprisnominerad och snuddar vid värdiga ting. Handlar om en flicka som ger sig ut och spelar live-rollspel, fast hon är tveksam till en början. Den bara måste jag smaka på.

Kaaanske den där? Heartland av Anthony Cartwright är inköpt eftersom det är en engelsk bok som hanterar fotboll och politik. Allting med fotboll har potential att bli utlånat. Som svar på frågan ”min lärare har skickat mig, jag måste läsa en bok på engelska, fast jag hatar att läsa. Har ni nåt bra?” Motfrågan blir att undra vad de då är intresserade av. Svaret är inte helt oofta fotboll. Varvid jag påpekar att vi faktiskt har en del böcker som har med fotboll att göra. Just den här boken verkar vara av det tjockare, allvarligare slaget, med högerextremism på agendan. Jag läser så jag vet vad jag rekommenderar till vem.

Den här då? Snygg framsida. Den får skopas upp med motiveringen att jakten fortsätter på böcker som fungerar som lättlästa, spännande bevis för att det inte är så tråkigt att läsa som somliga tror. Potentiell försökskanin för framtida bokprat. Ungdomsskräckis. Djävulens fotspår av E. E. Richardson. Kom an!

Och idag snöar det. Snabb snöängel och så hem och läsa.

5 kommentarer:

Katrin sa...

Snöänglar och läsning, helt i min smak!

Anonym sa...

Undrar varför en del gymnasielärare är så måna om att eleverna ska läsa ett visst antal sidor i en och samma bok ( till exempel minst hundra sidor).
Då måste dessa lärare till exempel förkasta det mesta som kallas poesi?
För att inte tala om en massa fantstiska barnböcker, till exempel "Where the wilde Things are" eller Maurice Sendaks övriga bilderböcker - som är så tacksamma att analysera och diskutera.
Varken som bibliotekarie, gymnasielärare i svenska eller litteraturvetare kan jag hitta på något bra argument till denna pedagogiska övertro på att ett visst sidoantal gör en bok "bättre" på något sätt.
Har du en bra förklaring?

Anonym sa...

Oj,
jag som vill att bibliotekarier inte ska vara anonyma var själv i inlägget 18/12 precis det - anonym. Förlåt. (Bland det bästa med Facebook, Ansiktsboken, tycker jag är att vi verkligen där diskuterar ansikte mot ansikte med våra riktiga namn.)
Jag heter
Lena Kjersén Edman
och
-tycker att dina inlägg på bloggen alltid är intressanta
och välskrivna
- är avundsjuk på dig eftersom jag aldrig har fått arbeta på ett gymnasiebibliotek
- hoppas att ni köper in till gymnasiebiblioteket (och folkbiblioteket) några av mina böcker.
"Fantasy & Reality" till exempel.
Samt den pinfärska
"Godhet. I litteraturen och i livet"

Andreas sa...

Tack, Lena.
Har som sagt hållt mig borta från skolan vilket innebar att mitt bloggande blev lätt lidande.

Gymnasiebibliotek är en utmärkt plats att jobba på. Rekommenderas varmt! Här finns dryga halvdussinet böcker som bär ditt namn på rygg och omslag - från 1990 och fram till 2008. Den senaste har vi ännu inte satt klorna i.

Vad gäller sidantal och läsning så beror det nog på syftet. Vilken nivå av språk som efterfrågas, osv. Jag tror sällan (hoppas) att lärare sätter sig på tvären om eleven frågar om hon får läsa poesi eller Shakespeare istället. Men jag återupprepar samtidigt vissa elevers besatthet av enkla undanflykter = tunna böcker. Som den elev som bet sig själv i näsan när den hittade tunna Olof Von Dalins Sagan om Hästen. Hoppas och tror att det handlar om fingertoppskänsla och lyhördhet i varje enskild fall.

Anonym sa...

Hej Andreas,
tack för trevligt svar!

Det ÄR roligt och givande att när eleverna på gymnasiet (jag har vikarierat som svensklärare på gymnasiet här i Stockholm) ska läsa "klassiker" och vill läsa en riktigt tunn bok - ge dem en sådan- och en med bilder. Till exempel "Hattstugan", "Nussekudden" eller kanske någon av Jan Lööfs tidiga bilderböcker.

Inger Norberg och jag berättar i "Läslust & läslist. Idéer för högstadiet och gymnasieskolan" på s. 206 -210 hur gymnasister kan kan träna sig i litterär analys i en uppmärksam läsning av Barbro Lindgrens konstnärligt högstående roman "Sagan om den lilla farbrorn".
(Nivän på språket är, enligt min ringa mening, mycket högre i den boken än till exempel i Twilight-serien eller i en Guillou-roman.)

Gott Nytt Läsår 2010!
önskar
Lena