torsdag 28 januari 2010

2010 längtar jag allra mest efter...

... Sara Stridsbergs Darling river som beräknas komma ut i slutet av mars. Ja, om jag måste välja den bok som jag längtar allra, allra mest efter i vårens utgivning så måste det nog bli den. Jag är ju redan förförd och förlorad. Jag älskar hennes sätt att skriva - hon gör språket kraftfullt, poetiskt, vackert och ärligt på samma gång. De historier hon berättar fångar och berör mig på djupet.

Jag älskade hennes debut Happy Sally och tvåan Drömfakulteten ännu mer. Och jag antar att jag även kommer att sluka roman nummer tre med hull och hår på ett säkerligen mycket okritiskt sätt. Precis som Stridsbergs tidigare böcker handlar Darling river om en person som (på sätt och vis) finns/har funnits på riktigt. Om man nu kan säga det om en - i det här fallet - litterär person. Romanen är en vidarediktning av Vladimir Nabokovs roman Lolita och består av fyra betraktelser av Lolitas värld utanför romanen. Det är nu den fallna Lolita som skildras - den åldrande, den födande, den döda.

En annan hett efterlängtad bok är Sofi Oksanens Utrensning som kommer ut i dagarna. Förutom all översvallande kritik som jag tagit del av, har den i Finland belönats med både Runebergspriset och Finlandiapriset. Det har aldrig tidigare hänt att samma bok vunnit båda dessa prestigefyllda priser. Romanen skildrar Aliide som hittar den yngre kvinnan Zara avsvimmad utanför sitt torp i Estland. Det visar sig att båda kvinnorna på olika sätt verkat likväl som offer och bödlar. Deras öden är sammanlänkade, tätt och oväntat. Boken har beskrivits som spännande, gripande och lärorik, vilket bådar mycket gott för framtida läsning. Oksanen gästar dessutom Kulturhusets internationella författarscen nu på torsdag 4 februari. Det vill jag inte missa!

Årets mest skrattframkallande boknyhet måste nog ändå vara Sara Granérs Med vänlig hälsning. För mig kommer den iallafall definitivt att lysa upp vintermörkret då den kommer ut i februari. Jag skrattade mig halvt fördärvad över hennes debut Det är bara lite aids från 2008. På mitt kylskåp sitter ett inplastat exemplar av en Granér-serieruta som jag fått av en snäll kollega. Jag ler fortfarande åt den varje morgon. Granérs råa och slagfärdiga humor faller mig verkligen i smaken. Av alla begåvade unga serieförfattare i dagens Sverige, är det ändå henne jag gillar bäst.



Givetvis finns det oändligt många fler boknyheter att längta efter i år, men det här blir iallafall mina litterära ljusglimtar den närmsta tiden. Det kommer att bli en fantastisk vårvinter!

3 kommentarer:

Elisabet sa...

Det är definitivt såna här gånger man längtar tillbaka till sverige.

Andreas sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Rebecka sa...

Men då har du ju en hel del att se fram emot när du är tillbaka i Sverige! Och jag skriver förstås på bloggen om Oksanen på Kulturhuset :)