måndag 6 juli 2009

Att inte kunna läsa vad man vill

Alldeles nyligen skröt jag vitt och brett om hur roligt jag skulle ha det i sommar med alla böcker jag skulle läsa. Åh få välja precis vad man vill, läsa när man vill, hur mycket man vill. Det var min storslagna sommarplan. Nu har jag plötsligt gått och blivit helt och hållet totalt ointresserad av att läsa. Det är sant!

Nyss köpte jag mitt livs första bostadsrätt, vilket betyder att jag för första gången i mitt liv ska inreda mitt livs första alldeles egna hem. Jag kan med andra ord inte koncentrera mig på något annat än just detta. Hem, hushåll och inredning. Antikt, gammalt, nytt, nött och slitet. Kan jag inte läsa vanliga böcker tackar jag för bibliotekets alla inredningstidningar! Vad i hela friden hade jag gjort på pendeln om inte de hade funnits? Stirrat rakt framför mig, zombie-aktig? Nu sitter jag glatt bländrandes, och planerandes. Vilken fåtölj skulle passa till vilken soffa? Var hittar jag massor av små guldramar? Var finns Stockholms alla loppisar? Var finns de billigaste utemöblerna? Kan man köpa en likadan lampa som en av ens kompisar har (kan man det?)?

Jag hoppas att min koncentrationsförmåga snart återvänder, för en sommar utan böcker är givetvis otänkbart. Men tills dess - hej tidskrifter!
Och ni som läser bloggen regelbundet har väl kanske märkt att det bloggas lite mindre på sommaren. Så blir det med tanke på semestrar samt att alla bibliotek i Järfälla har genomgått stora förvandlingar. Fullt upp! Men roligt, så klart.

Inga kommentarer: