fredag 17 juli 2009

Får man? Jag tycker att man får!

Jag har ju tidigare skrivit, mycket exalterat, över att boken Pride & Prejudice & Zombies skulle ges ut som bok (för att därefter transformeras till film). Nu har jag hört av säkra källor att boken är bra och rekommenderas! Jag väntar fortfarande på att boken ska köpas in till Järfällas bibliotek. Jag tror mitt inköpsförslag ligger och bränner i någon slags "kanske"-hög. För det är kanske inte helt lätt att veta hur man ska ställa sig till sånna här "parodi"-böcker. Det är ju både en parodi på den älskade klassikern och en parodi på zombiegenren. På ett sätt tar de två parodierna ut varandra för att helt plötsligt kännas självklara!

Jag tycker att klassiker aldrig får vara "hands-off", rör-mig-ej, utan de ska leva med oss, genom oss och vara våra följeslagare. Genom att slänga in zombies med min älskade hjältinna Elisabeth och ungdomsförälskelse Mr Darcy tvingar man upp dem till ytan igen. Inget är självklart, och böcker är kända en tid för att därefter glömmas bort. Inget garanterar att Stolthet och fördom alltid kommer att vara en klassiker. Därför måste man ständigt uppmärksamma den på nya sätt, för att låta nya generationer sätta sin egen prägel och kunna identifiera sig själva i det gamla. Kanske genom zombies. Det är bara ett sätt. Det finns otaliga.



Den här nya "tillspetsade" genren kallas Quirk klassiker, quirk är ett ord för att beskriva en "odd habit" enligt wikipedia. Och jag tror att vi bara har sett början, nu har nämligen en trailer för boken "Sense & Sensibility & Sea Monsters" börjat snurra på YouTube.

Jag älskar't. Fortsätt värna och vanära - allt som är publicitet betyder att fler upptäcker originalet. Jane Austen kommer aldrig glömmas!