lördag 14 februari 2009

Det vore tjänstefel att inte kommentera denna nyhet!

Ja, i alla fall för mig. Har ni hört att Stolthet & fördom, Jane Austens klassiker, ska komma ut i en ny version som heter Pride & Prejudice & Zombies? Detta är helt sant! Boken kommer ut i maj i år, och jag måste ju givetvis förhandsboka den. Filmrättigheterna har tydligen redan upphandlats.

Jag vet liksom inte vad jag ska tro. Jag älskar boken, jag älskar BBC-filmatiseringen av boken, jag älskar Mr Darcy och nu ska jag alltså riskera att Mr Darcy förvandlas till ett blodigt monster med munnen full av mina andra kära vänner och biroller i boken? Kommer jag klara det? Och på vilken nivå ska denna text befinna sig? Jag kan väl aldrig tänka mig att den är helt och fullt SERIÖS, den måste väl vara på en slags humoristisk nivå? Eller?

Jag har ingen aning om vad jag ska vänta mig. Dagens Nyheter undrar om de måhända kommer at få se Colin Firth i filmrollen som Mr Darcy igen, men det betvivlar jag starkt på. Han är ungefär 15 år för gammal för rollen vi det här laget. Även om ingen någonsin kommer att kunna konkurrera med hans prestation.

Men jag är ändå förtjust! Förtjust över hela idén! Jag har tidigare bloggat om att jag sällan tycker att man förstör klassiker genom att använda dem som förlagor till moderna versioner. Jag tycker snarare att det ger ett nytt perspektiv på dem. Och ska sanningen fram så ökar ju givetvis även de gamla klassikernas utlåning genom den mediala uppmärksamheten. Jag tror att uppmärksamhet är A och O, negativ eller positiv, folk läser ständigt de verk som snurrar i mediekarusellen för tillfället.

Och jag är givetvis mycket förtjust i zombies också. Vampyrer har visserligen kommit starkt på sistonde, men zombies är ändå så förutsägbart läskiga. Jag VET att de äter människor, jag VET att de är levande döda som inte innehar några som helst mänskliga känslor. Vampyrer är mycket mer oförutsägbara, de blir kära, de är goda, de är onda, de är "vegetarianer" (begrepp från Twilight som betyder att de bara dricker blod från djur), de är vackra. Zombies är fula, groteska och äckliga. Men ack så fascinerande!

Så dessa motstridliga företeelser - zombies och Mr Darcy - ska alltså få spelrum i en bok och i en film. Hur i hela världen kan det här sluta?!

Inga kommentarer: