onsdag 11 februari 2009

Studiedag är läsdag

Idag har många elever i Järfälla studiedag. Det märks på biblioteket. En hel liten drös av skollediga biblioteksbesökare har passat på att ta sin tillflykt till bibblan.
På de mest väntade och oväntade platser sitter flickor och pojkar djupt försjunkna i läsandets ädla konst.
Det är en anblick som kan få vilken barnbibliotekarie som helst att mysa ända in i själen.
Vad läser då dagens ungsom kan man undra:

Alltid moderna, aktuella Siw Widerbergs senaste alster Valpar till salu till exempel kan jag avslöja. En empatisk rysare där tre modiga barn avslöjar en skoningslös liga av hundsmugglare.


Tidningen Level och Illustrerad vetenskap är lustläsning för den som för stunden inte känner för skönlitteratur.

Klassikern Kamratposten går förstås också hem! Märkligt egentligen, Kamratposten läste jag när jag var liten, och nu cirkus 25 år senare är den minst lika bra. Maken till innovativ, fantasifull, aktuell och respektfull tidskrift får man leta efter.

En ovanligt litterat sjuåring plöjer utan problem Petter Lidbecks Världens elakaste fröken och myser och ryser åt mellanstadielärare Karin Karlssons utstuderade elakheter.

När en liten lässugen tjej kommer fram och undrar:"Hur många böcker får man egentligen låna?" så känner jag att min dag är gjord. Nöjd helt enkelt. Så länge det finns läsare så finns det hopp liksom...
Så kom och invadera vårt lilla bibliotek. Det må vara pyttigt men i brist på stjärterum erbjuder vi åtminstone ett utförligt hjärterum.
The more the merrier helt enkelt

Inga kommentarer: