onsdag 11 februari 2009

Titta! På konst!!

Häromveckan fick jag ett vykort av en kompis, med Mark Rothko’s ’Yellow and Gold’ som motiv på framsidan.

Jag gillar Rothkos färger, så kortet fick en given plats på hemmets kylskåpsdörr direkt. Sexåriga dottern upptäcker kortet och hennes första fråga är: 'varför har du satt upp det där kortet på kylskåpet?'

Det är ju egentligen hennes lilla konstutsällning som håller till där! Fina teckningar av alla de slag som hon är stolt över. Den senaste tiden har också en eller annan av lillebrors teckningar fått vara med, utvald av en kritisk storasyster. Men att där nu sitter ett vykort föreställande två fläckar av olika gul färg - det verkar skumt.

Som svar på hennes fråga säger jag att jag blev glad över vykortet och att jag dessutom gillar konstverkets färger, och att jag därför tycker vykortet ska få vara på kylskåpet ett tag. Hon lyssnar, tittar på kortet, funderar - och sedan kommer frågan: vad är ett konstverk? Ja, vad är ett konstverk. Den som kan förklara…

Jag går till bokhyllan och tar fram en bok om konst, vi sätter oss i soffan och bläddrar. Pratar om konst, kunnande, hur olika konstnärer uttryckte synen på omvärlden på olika tider - och har under tiden riktigt kul. Hon håller med om att vissa konstverk är jättefina, andra tycker hon är fula. Vissa färger gillar hon, abstrakta konstverk vill hon veta mycket om. Och vykortet får vara kvar på kylskåpet, färgerna är ju verkligen fina! Men hon gillar den egna konsten bättre i alla fall.

På kvällen vid läggdags läser vi sagor som vanligt. Dotterns blick fastnar på bilderna i sagoboken. ’Är det här också konst?’ vill hon veta. Vad tror du, frågar jag. Hmmmm, det är ju också bilder, som konsten i boken vi satte oss med i eftermiddags, så nog måste det också vara konst? Just det!

Nästa dag efter dagis sätter hon sig ned med papper och färgkritor och är fast besluten att skapa sin alldeles egen konstbok. Hon ritar, klistrar och sätter ihop bladen med hjälp av en häftapparat. Jag förstår att vykortet har blivit en inspiration, det finns en sida med endast en enda stor orange fläck… Så är boken klar- och hon undrar om den så småningom kan få en plats bland böckerna på biblioteket? Fast, säger hon, då måste jag väl lära mig att skriva först och ha med en saga i boken också. Så att den kan få vara med bland bibliotekets konstböcker- i bilderbokstrogen!

Det är så hon ser på saken! Järfällas mesta konstutställning finns alltså i bilderbokstrogen på biblioteket. Sagan får man på köpet!

Böcker om konst både för små (och lite större) konstintresserade hittar ni på avdelning uI, den som hellre vill skapa egen konst kan få inspiration i boken Gör din egen konst av Irene Luxbacher.

/Eva Brünahl

Inga kommentarer: