torsdag 5 februari 2009

Men vi är snälla - och trevliga!

Det är torsdag och jag känner pressen på mig att producera någon intellektuellt högstående iaktagelse av Sveriges, Stockholms, Järfällas myllrande kulturliv. Men den inspirationen är inte riktigt med mig idag.
En låt oss säga relativt närstående person skickade mig en länk till ett filmklipp på sajten YouTube.

Jag tror inte att det var menat som en fin vink. Jag är snäll och rar. Tro inget annat. Speciellt när jag är på min arbetsplats.

Det är ett filmklipp (på engelska) där en fullständigt maktfullkomlig sociopat till bibliotekarie ger en stackars besökare ett biblioteksbesök hon sällan ska glömma. Hon förödmjukas och hånas och hennes boksmak sågas högljutt inför hela biblioteket.

Filmen borde kanske visas på bibliotekarieutbildningen som en avskräckande exempel. Så här vill ju ingen bli bemött när de släntrar in på bibblan för att låna lite lustfylld förströelselitteratur för att pigga upp tillvaron.

Trots det får filmen mig att skratta hysteriskt. Den är verkligen roligt i all sin elakhet- speciellt om man har en humor av typen The office. Extra roligt är förstås klippet för oss som jobbar på bibliotek. På Järfälla folkbibliotek är vi snälla, trevliga, respektfulla och serviceinriktade - såklart. Det handlar inte om det. Utan snarare om att det mest förbjudna, det som man aldrig i livet skulle göra, utövar någon slags lockelse. För nog är det väl så att de allra flesta av oss, oavsett yrke och arbetsplats, någon enstaka liten gång haft lusten att bete sig så helt och totalt förbjudet. Lite som den här killen Åke, ni vet som vinner på Lotto.

/Sarah Utas

Inga kommentarer: