onsdag 25 februari 2009

Välja kön?

Självklart ska vi ha fri abort. Det är ju inte det debatten kring könsaborter handlar om. Jag reagerade direkt på att det bara skrivits om att det är flickor som väljs bort. Det har faktiskt bara skrivits om familjer som redan har flickor som väljer abort av ytterligare en flicka. Jag blir skrämd av många anledningar. Framför allt av den anledningen som Lisa Bjurwald skriver i Dagens Nyheter, att det är könsapartheid av ofödda flickor. Inte någonstans skrivs det om att familjer med flera pojkar skulle välja bort ytterligare en pojke. Jag tycker såklart att det skulle vara lika märkligt. Visst kan jag förstå en förälders längtan efter en pojke eller en flicka, men när det kommer till kritan är det ju ändå ens eget barn vi pratar om, då kan jag inte förstå att könet ska ha betydelse. Enligt en artikel i tidningen Forskning och framsteg från 2007 är det är vanligare att önska sig en flicka än en pojke i de nordiska länderna, men skillnaderna ska vara mycket små. Om det är syns det ju inte alls i debatten som pågår nu.

Katerina Janouch ska ha upplevt just det, att efter flera söner önska sig en dotter och även skrivit om det i romanen Dotter önskas. Hon deltog i P1 morgon häromdagen för att lyfta fram den aspekten och berättade att vid provrörsbefruktning i t.ex. USA och Ryssland har man möjlighet att välja kön. Jag undrar liksom reportern om de fullt friska så ska få provrörsbefruktning när väntetiden för de ofrivilligt barnlösa är så pass lång?

Precis som Bjurwald skriver är valet att avsluta ett liv inget som bör tas lättvindigt. Jag tror att en abort borde vara en psykisk påfrestning och trodde även att det kan leda till komplikationer som gör det svårare att få barn sedan? Är det värt det för att det att ”slippa ytterligare en flicka”? Jag kan dessutom inte låta bli att fundera kring m det verkligen är samhället som ska betala för att någon inte är nöjd med könet på det väntade barnet?

Torbjörn Tännsjö, som skrivit boken Välja barn, om fosterdiagnostik och selektiv abort, skriver på Newsmill att det inte behöver vara fel att välja kön, bl.a. för att det är bra för barn att ha syskon av motsatt kön. Visst hade jag gärna haft en bror, men å andra sidan hade ju jag med två storasystrar kunnat vara den bortvalda flickan. Jag tror att syskon skapar dynamiska och intressanta familjer oavsett kön och hade inte velat byta familjekonstellation.

Elisabeth Schönbeck har skrivit Äldst, yngst eller mittemellan : din placering i syskonskaran och hur den påverkar dig. Det är en intressant bok om hur vår plats i syskonskaran gjort oss till de vi är och hur vi agerar i relation till andra utifrån det. En lillebror, särskilt med flera storasystrar blir ofta dubbelt omhändertagen, både av systrar och av föräldrar. Vilken typ av uppväxt får den efterlängtade pojke med flera storasystrar, där föräldrarna kanske valt bort flickfoster till hans förmån? En överhängande risk att det daltas med den pojken, särskilt om det tagit flera år att få denna pojke och storasystrarna är ganska mycket äldre. Skapar det verkligen en dynamisk familj eller ”den balanserade familjehygien” som Tännsjö eftersträvar och som jag liksom Bjurwald känner är helt oacceptabel, en dödsselektion utifrån kön.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Jag måste säga att jag reagerar väldigt starkt på den här debatten och funderar på om respekten för livet någonstans har försvunnit.

Är det möjligt att leva i en tillvaro där ett liv kan väljas bort på grund av att könet är fel, eller pga någon annan aspekt på barnet som inte innebär sjukdom och lidande. Varför inte ögonfärg också?

Att inte kunna ta emot barnet som det mirakel det är, utan att ha synpunkter på att man "hellre vill ha" något annat - livet måste vara väldigt fattigt för den som känner så.

Anonym sa...

Sjukt barn kostar samhällets pengar- ja, det kan tyvärr också vara en aspekt att välja- eller välja bort barn.
Det förstod vi när en barnläkare i England förklarade för oss att det fanns risk för att vår son hade Down's- och han rekommenderade abort, efter v 24.
Det finns barn som föds så tidigt som vecka 27, dom klarar sig jättebra. Abort efter vecka 24, hade vi valt det hade vi gått miste om en underbar- frisk!- liten kille.
Att välja eller välja bort liv, och var går gränsen, i vilken vecka?
Också en intressant debatt,
men det får bli en annan gång!
Håller med Anna- Stina om att respekten för livet har försvunnit!

Karin H sa...

Fosterdiagnostiken är frivillig i Sverige men gissa om man blir misstänkliggjord eller betraktad som abortmotståndare om man tackar nej! Alltså när man tackar nej när man haft alla odds på sin sida för att få ett friskt barn! Själva ultraljudt kan t o m framkalla missfall i tidigt skede av graviditeten. Vem vill egentligen riskera detta? Och är vi inte beredda att ta det tunga beslutet, som Eva och hennes man fick göra, ska man inte utsätta sig för detta. Måste vi ha ett exakt födelsedatum, måste vi veta könet (ja, just det...), måste vi se det lilla hjärtat picka och få ett "gulligt" foto bara för att födelseregistren ska vara hundraprocentiga? Vem blir lyckligare av detta? Läs gärna den nu lite till åren komna boken Fosterdiagnostik - för vem? av Sture Gustafson. http://www.bibliotek.se/session/showrecord?titleId=2111493
De s k fria valen har alltid ett pris! Ibland ett högre pris än vi någonsin vågat drömma om.

Birgitta sa...

Jag håller verkligen med om den här debatten är förskräckande. Har svårt att tänka mig att det var detta som våra för-medsystrar tänkte sig när de kämpade för den fria aborten.
Det kan oxå finnas en risk för att abortmotståndare kan använda detta i sin argumentation.

Katrin sa...

Det finns naturligtvis många vinklingar på debatten, men det jag ändå ville framföra i mitt inlägg, men som nog föll bort i alla tankar ämnet har väckt i mig, är den vinkling medierna väljer, att det är flickor som väljs bort. Det verkar ju inte vara någon större skillnad mellan att önska en flicka eller pojke, ändå är det just flickaborterna som lyfts fram. Det ger ju känslan av att en flicka skulle vara mindre värd och det känns trist att det är den aspekten som lyfts fram.

Anonym sa...

Sverige -dubbelmoralens förlovande land!

Samma människor som förfasar sig över könsselektering utbrister i nästa andetag; "Barn är en gåva, huvudsaken är att det är friskt"!

-Vart går gränsen för friskhet?
-Är ett gravt synskadat barn friskt eller är det okej för er att abortera henne/honom eller är det endast kromosomuppsättningar som kvalar in?

VARFÖR är det enligt er okej att abortera "sjuka" barn???


Annorlunda barn är en gåva de med!
Tänk på det nästa gång ni moraliserar!

//Mamma till Dövblind flicka

Katrin sa...

Jag säger inte alls att det skulle vara okej att adoptera bort sjuka barn och tycker absolut att respekten för liv är viktig. Det jag hade reagerat på denna gång var just mediernas vinkling av könsaborterna.

Flera av de andra kommentarerna handlar ju om vilken rätt vi ska ha att välja barn överhuvudtaget. Jag tycker också att det är konstigt att det överhuvudtaget inte skrivs om abort som ett svårt beslut med psykiska påfrestningar och som kan leda till svårigheter att få barn senare.