torsdag 9 juli 2009

Två sorgsamheter

Michael Jackson och Willy Kyrklund. Det måste nämnas. Två sorgsamma dödsfall, tätt inpå varandra.

Jag minns en sak som jag läste i KP för många herrans år sedan. I Kamratposten fanns (finns?) en tjänst som liknar Fråga biblioteket, man kan alltså skriva till KP och fråga precis vad som helst. En insändare frågade vem som är världens mest kända person och KP svarade att det antagligen var Jesus. Vidare spekulerade de lite grand kring Gandhi och några andra som jag inte minns. Men så försökte de ge sig på vem som är världens mest kända levande person. Svaret var givet; Michael Jackson.

Tänk er att vara världens mest kända person! Kanske är Michael Jackson till och med mer känd än Jesus? Och även om man inte har tillgång till böcker eller dator så kan man oftast lyssna på musik i en eller annan form. Musik kan strömma från högtalare i någon annans hus eller någon kan klinka fram toner på gitarr för att sedan efterapa originalet. Kanske är Michael Jackson världens mest kända person genom tiderna! Tanken är svindlande.

Du kan givetvis låna skivor och böcker om Jackson, se vad som finns här.

Willy Kyrklund är en ganska ny bekantskap för mig, tokigt nog. För något år sedan läste jag en novell som jag blev tagen av, för att därefter läsa ut Solange veckan innan Willy Kyrlund dör. Det känns lite... konstigt. Varför läste jag Solange precis nu? Tragikomiskt sorgligt, hjärtlöst livsgrymt, flödande ljus som blir till mörker... Språkliga piruetter och magiska formuleringar - Willy tål inte att läsas för snabbt. (Här kan du hitta böcker som finns på biblioteket)

Och nu skrivs det ingen mer musik av världens mest kända människa och inga mer noveller av Saras nyupptäckta kärlek. DUMT!

Inga kommentarer: