måndag 13 juli 2009

Harry P-pepp!

Jag tänkte att jag skulla hålla mig från att blogga om Harry Potter till dagen D infann sig, men det är såååå lång tid kvar till onsdag att jag måste blogga NU. På onsdag har den sjätte filmen om Harry Potter premiär i Sverige. Givetvis är biljetterna inköpta, jag var lite sent ute så nu blir det sittplats på första raden. Jaja. Det får gå.

Jag vet liksom inte hur jag ens ska börja beskriva min kärlek för Harry Potter. Jag upptäckte Harry Potter relativt sent. Först när tredje boken kom plöjde jag alla. Och sen var det bara nagelbitande väntan till nästa bok. När bok sju släpptes på engelska stod jag och köade utanför Gamla stans Science Fiction-bokhandel till klockan fyra på morgonen. Trött, men pepp stod jag där och väntade väntade väntade! Snart skulle jag hålla boken i min hand! Flera gånger avbröts väntandet med någon luring som skrek "Boken är SLUUUUT!" och jag fick hjärtsnörp. Det kändes som om världen skulle gå under om jag inte fick boken precis den här natten. Precis innan alla andra skulle ha läst samma ord som jag skulle läsa, precis innan alla andra skulle veta hur det hela slutade .... Skulle Harry Potter dö? Skulle min hjälte krossas av Voldemort? Skulle han inte orka, inte stå emot?

De två första filmerna om Harry Potter är lite för "barnsliga" för min smak, men det är ju inte så konstigt kanske, han är ju ändå bara elva år när äventyret börjar. Jag gillar när han blir äldre och allt blir svårt och komplicerat. Karaktärer utvecklas och visar ständigt upp nya egenskaper. De som man trodde var goda har mörka sidor, de som man trodde var onda visar sig vara de mest sympatiska. Inget är som det verkar. Någon skrev någonstans att vem man än är, så kan man alltid känna igen sig i någon karaktär i Harry Potter. Undrar vem jag är? Är jag näsvisa, duktiga-flickan Hermoine? Är jag neurotiska Ron? Är jag - bevare mig väl - tokiga och genomonda Bellatrix?

Harry Potter kan läsas av alla. Alldeles nyligen var det en äldre dam inne på biblioteket som hade läst alla Harry Potter i ett svep. Älskade. Det förtjänas att älskas. Har du ingen sommarläsning!? Ta för sjutton gubbar upp första Harry Potter och svingas med!

2 kommentarer:

Sofia sa...

Idag är det onsdag! Önskar jag också kunde se filmen ikväll. Och jag tror det börjar bli dags att läsa om böckerna.

förresten: på harrypotter.nu finns ett klurigt test att göra. jag fick jättedåligt resultat...

Anonym sa...

http://ungabotkyrkabibliotek.wordpress.com/2009/07/15/harry-potter-och-halvblodsprinsen/

jag bloggar om att du bloggar om att vi ska gå på bio - hur meta är inte det?