fredag 24 juli 2009

Blocketknarkande och loppisbesatthet

Jag har ju nyligen flyttat till en egen lägenhet. Då ska man köpa saker, har jag upptäckt. Upptäckt både med sorg och glädje. Glädjen är att man kan göra fynd, sorgen är att man inte har tillräckligt med pengar.

Nu har jag alltså börjat utleva alla mina drömmar om 1800-tal och rokoko och pråligt och härligt. Jag går på varenda loppis jag kan hitta och letar skrivbord och soffor på onlineauktionssajter. Det blir som en drog! För att inte tala om Blocket.se. Där hänger jag så ofta jag hinner.

Och fyndat har jag ju gjort! Bland annat så skänktes det bort en rokokosoffa på Ingarö! Lite sliten, men det gör inget. Den påminner om den på bilden, men ljusare. Tyvärr har jag ingen kamera att foto den med. Oj, nu upptäcker jag att jag dessutom låter som en gammal tant; "Jag har ingen kamera och har bara möbler från förra seklet...". Obs, jag är 26 år!

När jag går på semester om en vecka ska jag åka till alla loppisar som finns i Stockholmsområdet. Och utanför Stockholmsområdet. Jag hittade en helt fantastisk lada med underbara loppismöbler i Västland, nära Älvkarleby. Missa inte den om ni åker förbi där!

På biblioteket finns massor av bra hjälpmedel om man vill bli loppis- och second handexpert. Läs till exempel boken Lilla Fyndguiden som tipsar om hur du gör fynd på loppisar.

Eller om du nu redan har fyndat på loppis så kanske du behöver tips och råd om hur du renoverar eller fixar till din skatt på bästa vis. Slipa, klä om, måla - hur gör man? Nött blir nytt ger dig svaren!
Tänk på att sommartider är loppistider!

Inga kommentarer: