tisdag 28 juli 2009

Regnbågsfärgat på biblioteket

Pride är igång!!!! För tolfte året i rad går Stockholm Pride av stapeln, till mångas glädje. Stockholm sprakar i färger, regnbågsflaggor fladdrar på bussarnas tak, alla är liksom lite gladare. Jag planerar på att gå och titta på Pride-paraden och annat smått och gott. Pride känns lite grand som ett smörgåsbord.

Årets tema är Hetero. Eller snarare heteronormen. Hur vi förväntas vara som människor. Att relationen mellan man och kvinna alltid ses som det normala, och allt annat är avvikande. Det finns givetvis otaliga exempel på hur heteronormen begränsar dig, begränsar alla, begränsar pojkar och flickor, begränsar män och kvinnor att göra det de drömmer om. Eller att man inte ens tänker på vad man drömmer om. Jag brukar ofta försöka göra saker som genom normen anses okvinnliga, byta däck på bilen, borra upp hyllor, men det känns konstigt att jag måste påminna mig själv om att göra dessa saker. Det faller sig inte helt naturligt, därför att mitt liv, liksom andras, är genomsyrat om heteronormen. Sen när jag väl borrar och byter däck så faller det sig så att jag tycker att det är rätt kul.

Jag tror det är viktigt att hela tiden tänka på vad man gör så man inte faller in i föråldrade mönster. Är det svårt att byta däck? Nä. Är det svårt att borra? Nä. Varför inte göra det själv då? Och om det är svårt, träna då!

Jag har tidigare bloggat om föräldrarledigheten. För mig är det självklart att den ska delas lika av båda föräldrarna - no questions asked. För börjar frågorna ställas, då hittar man gärna på undanflykter och det hela slutar med att mamman tar ut tre fjärdedelar av ledigheten. (Senaste statistiken tyvärr). Många hävdar rätten till att kunna bestämma över sitt eget liv - men det är ju NORMEN som bestämmer över livet när kvinnan fortfarande tar ut så pass mycket av ledigheten. Detta leder givetvis till lägre lön och sämre karriärsmöjligheter för kvinnan. Dessutom förstör man för andra kvinnor - tänk på alla som försöker göra en jämställd karriär vid sidan av männen där dessa mäns fruar tar ut den mesta ledigheten och ger dessa män försprång. Kvinnan kan aldrig få lika stor makt som männen, om inte föräldraledigheten delas rakt av - lika - jämställt.

På biblioteket har vi väldigt mycket böcker om heteronormer och hbtq-rörelsen (homosexuella/bisexuella/transpersoner/queer). Det finns ett brett utbud, både romaner, faktaböcker, biografier, barn- och ungdomsböcker. Jag var och kollade på min lilla bilderboksutställning alldeles nyss - nästan allt var utlånat! Jag tror att småbarnsföräldrar idag är relativt intresserade och insatta i hur man kan avvärja heteronormen och begränsningarna den medför. Dessutom är den tråkig!
/Sara Lind

Inga kommentarer: