måndag 30 mars 2009

Dagens ord: Vulgo-Versailles












Görvelns slott i Järfälla har blivit upprustat till konferens- och weekendanläggning. Många menar att det är Görvelns slott som har potential att sätta Järfälla på kartan och till viss del är jag beredd att hålla med. För om man lyckas få en tidning som Dagens Industri att kalla slottet för Vulgo-Versailles, ja då är inte jag långt borta från att betala 2 lax för att tillbringa en weekend där. Och nä, jag är inte ironisk.

Hör bara på ordet. Vulgo-Versailles. Det inbegriper i stort sett allt jag gillar. Jag gillar 1700-tal, guldsniderier, Frankrike och allt som är vulgärt (nästan). Ska det vara så ska det vara. Guld, rosa och en salig blandning - give me. Än mer fascinerande är det att Görvelns slott är ihopplockat från Blocket.se, auktioner och loppmarknader (har jag i alla fall hört ryktas om). Jag blir nästan lite inspirerad till bibliotekets framtida omöblering. Det vulgära biblioteket i Jakobsberg lär väl sätta Järfälla på kartan om något!

Nåväl, innan någon låter mig förvandla biblioteket till en budoar så kan jag ju tipsa om lite lyx, flärd, glamour och vulgäritet såhär i vårljuset. Filmen Marie Antionette av Sofia Coppola blir bättre och bättre ju mer jag får fundera över den. Jag blev nog lite hjärntvättad av recensioner som påstod att den var ytlig, men ytlig är den just bara ...på ytan. Det är ju allt som pågår inunder som är häftigt. Och ett gyllene paradnummer för oss som kan frossa i 1700-talsdetaljer, skära tårtor och rosettprydda skor utan att må illa.

Andra vulgära skönsjungande skönheter hittar du i William Thackerays Fåfängans marknad, kanske mer känd med den engelska titeln Vanity fair. Nu har jag tyvärr inte läst boken, men blev mäkta imponerad av BBC-filmatiseringen. Becky Sharpe är ung, vacker och skärpt och vet precis hur hon ska linda varenda man (och kvinna) runt sitt lillfinger. Ibland verkar det som att hon inte har några känslor över huvudet taget, och även i slutet sitter man undrande. Är diamanterna hon bär verkligen värda uppoffringarna hon gör? Eller är det ens uppoffringar?

1 kommentar:

selege sa...

Fantastiskt!
Jag ska ta in där till helgen och
bara njuta!
Sedan ska jag berätta lite om detta.