lördag 7 mars 2009

Fulheten.com

Imorgon är det Internationella Kvinnodagen! Jag börjar prepartyt redan nu genom att tipsa om en alldeles ny upptäckt, Nanna Johansson, som hittar på helt sjuka saker på sin blogg Fem bilder. Tanken är simpel; Varje söndag bestäms ett tema, varefter bloggen uppdateras varje veckodag med en bild på temat. Veckans tema har varit glassar.

Hon driver dessutom hemsidan Fulheten.com som också är hysteriskt rolig. Egentligen är upplägget ganska enkelt, hennes serier och teckningar är groteska, provocerande och väldigt rättframma. Så rättframma att jag nästan blir generad. Men generad på ett bra vis. Alla borde läsa och reflektera. För hur absurdt det än ser ut, så är det mycket sanning som ligger därinunder. Hetsjakt mot feminister, en nedvärderande arbetsmarknad och reklamkampanjer som förvrider synen på alla inblandande. Och det är svårt att värja sig. Johansson ger en enkla redskap för att värja sig. Precis som Nina Hemmingsson och Liv Strömquist också gör (bland annat).

Jag har alltid haft väldigt svårt för serien Rocky, som publiceras i Dagens Nyheter. Jag har dessutom alltid ifrågasatt mig själv för att jag inte fattar, jag har känt mig dum och "ute". Man ska gilla Rocky. Så är det. Mången människa har stirrat konstigt på mig när jag medger att jag inte förstår grejen. Det är en hund, han lever ett typiskt stockholmsliv, han har typ tjejer ibland, är oerhört grabbig och "tokrolig", han har djurkompisar och de är typ pseudonymer för andra grabbiga stockholmskillar, han åker till Thailand, någon gång hade han en praktikant, han har blivit kändis. Sen är det inget mer. Enligt DN är Nanna Johansson ett befriande komplement till denna hund. Komplement!? Det är ju sånt här som är roligt, på riktigt. Rocky är ju inte kul. Faktiskt. Rocky anspelar på igenkänningsfaktorn, "jag är typ tjugonått (fast har väl nu förtiden råkat bli trettionått, hur mycket man än försöker ignorera detta faktum..) och bor i stockholm och så va", och så enkelt kan man väl inte göra det. Nä, inte för mig. Det räcker inte.
Nanna Johansson har precis gett ut en bok som givetvis ska köpas in på bibblan. Det blir prio ett att fixa under måndagen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kanske, kanske att den REDAN finns på bibblan i den senast ankomna men ännu ouppackade bokleveransen med Kulturrådsböcker! Då ligger den bara 10 meter från dig och ivrigt väntar på att bli befriad från de bruna kartongväggarna! Så din prio ett är nog redan i hamn./Karin

Sara sa...

Åh! Så utomordenligt bra! Då ska jag knycka den imorgon...