tisdag 17 mars 2009

Tellus

Förra tisdagen fick jag ändra mina planer för aftonen efter att min tänkta lekkamrat fick akut uppsatsskrivarångest. Hon ansåg dessutom att jag bör hållas kort, så att jag inte blir en lätting, vilket hon ju har alldeles rätt i. Istället fick jag följa med till Litteraturafton på Tellus, som är ett samarbete mellan Kulturföreningen Tellus, Aspuddens bibliotek och ABF. Där erbjuds författarmöten och andra litterära utsvävningar till den överkomliga avgiften ingenting. Tellus som sådan är en biograf från 1920, belägen i Midsommarkransen.

Vanligtvis brukar litteraturkvällarna bjuda på författarträffar, har jag fått veta, ty detta var mitt första besök. Just denna kväll var lite annorlunda med ett övergripande tema som gick i hbt-litteraturens och normkritikens tecken. Normal förlag var där och berättade om sin bokutgivning och idéerna som ligger bakom. Jag älskar engagerat bokprat och är mycket förtjust i Normal förlag, så det var ren njutning att höra de båda grundarna berätta om varför de startade förlaget, hur de tänkt kring sin utgivning och hur de väljer ut vilka böcker de vill ge ut. Normal ger alltså ut böcker som genremässigt spänner från bilderböcker, över facklitteratur till klassiker och vidare till deckare med den gemensamma nämnaren att böckerna skildrar lesbiska-, gay- och queerrelationer/situationer. Det är inte helt vanligt att förlag har en sådan uttalad idé med sin utgivning, särskilt så när det gäller i första hand skönlitterär utgivning. Hursom, när så förläggarna berättar om sitt utgivningsurval och sitt engagemang blir jag vansinnigt lässugen. Det fungerar nästan alltid på mig – när ”eld-och-lågor-läsare” bokpratar så blir jag besatt.

Man förstår att många av klassikerna i Normals utgivning tillkommit under svåra förhållanden, när heteronormen mer eller mindre var allenarådande. Även om det finns litteratur som skildrar homosexualitet så finns det sällan lyckliga sådana. Lyckan består i att återfinna heterosexuellt förhållande, att ”tillfriskna”. Det finns undantag, tack och lov, och bara själva existensen av dessa böcker gör mig nyfiken. Hur skildras samtiden? Känner man vingslagen? Hur hittade man överhuvudtaget denna länge undangömda litteratur? Underbart, fullkomligt underbart att den ges ut ånyo! Förlaget verkar ha många engagerade kontakter, som rekommenderar litteratur som de ramlat över.

Sedan ger Normal ut Angela Carter, med två nya översättningar på gång. Angela Carter är… är… rekommenderas. Varmt!!!

Aftonen fortsattes av trubaduren och historieberättaren Jan Hammarlund, som med flyt och charm berättade om, och läste Catullus och Martialis Hammarlund berättade bland annat om den historieförfalskning som Catullus råkade ut för under mer puritanska epoker (knappt 2000 år bara). Hans kärleksdikter till Juventius blev istället ställda till Juventia. För inte kunde man väl skriva om kärlek mellan män?

Därefter fick vi lyssna på nyare litteratur, dikter skrivna och lästa av Jeanette Törmä och två prosastycken av och med Karin Skoog. Storförtjust även där, för Jeanette känner jag, och Karin påminde mig om Leonora Carrington, som alla bör läsa. Så det är väl ett positivt omdöme, törs jag påstå.

Varför inte gå in på Tellus hemsida, se över programmet, och åka en vända söderut? Väl värt.

2 kommentarer:

Sara sa...

Vad är en lätting?

Elisabet sa...

Åh! Läser just nu Angela Carters Den nya Evas passion. Jag är helt lyrisk! Så konstig, så vulgär, så vacker...