onsdag 25 mars 2009

Kul med hund!

När jag inte är på biblioteket ägnar jag största delen av min fritid åt att träna och tävla mina tre hundar. Vi tävlar både i lydnad och agility och får jag säga det själv, med en viss framgång.

Med tanke på mitt stora djurintresse är det jag som är ansvarig för inköpen av böcker just under avdelningen för husdjur (hundar, hästar, katter, kaniner, illrar etc) här på biblioteket.

Det är nog många med mig som går och väntar på att våren snart ska infinna sig. Inte minst med tanke på att man då äntligen kan börja träna hund på ett vettigt sätt, och för att alla tävlingar kör igång också. Ja, jag förstår att man kan vilja ha vår av andra anledningar. Blommor som slår ut, vinterjackor som stuvas undan, fika i solen på en uteservering...
Men för mig är våren en tid när hundarna och jag kör igång för fullt med träning och tävling, något som vi innerligt älskar och har längtat efter hela vintern.

Tills vädret blir mer medgörligt så bidar jag min tid med att bedriva mycket av hundarnas träning inne i vårt hus.
Även om man inte har några ambitioner att tävla med sin hund så får man en så mycket lyckligare, lydigare, följsammare och mer harmonisk hund om man ger sin hund lite intellektuella utmaningar att sysselsätta sig med. Det behöver inte vara mer avancerade saker än cirkuskonster i köket. Snurra, rulla, vinka eller räcka vacker tass, klättra upp på en pall, kliva ner i en låda eller leta godis i vardagsrummet till exempel.

Att lära hunden konster är inte bara kul det ger också mental stimulans och det ökar hundens samarbetsvilja, inlärningskapacitet och kroppskontroll.

Vi har massor av roliga inspirerande böcker på ämnet hundträning och aktivering. Jag brukar ofta låna hem någon när inspirationen tryter. Gemensamt för de böcker jag rekomenderar är att de tillämpar en positiv inlärningsmetodik. Hot, våld och tvång hör inte hemma i samvaron med hundar eller hundträning tycker jag.
Här är några favoriter:
Klickerträning för nybörjare

Alla hundar har som bekant en nos, och alla hundar brukar älska att använda sin nos. Att få följa ett spår eller leta efter saker som du har gömt brukar snabbt bli en favoritlek. För den som vill ha lite tips och råd på vägen kan jag rekomendera:


Nosarbete - en bok om spår och uppletande


I mitt nästa blogginlägg kommer jag att rekommendera böcker för den mer avancerade hundägaren. Då blir det tips på böcker om fysträning och tävlingsträning av olika hundsporter som agility, lydnad och bruks.
/Sarah Utas

Inga kommentarer: