söndag 8 mars 2009

Störningsmoment och en ny sida av Amelia

Under gårdagskvällen blev jag mer och mer upprörd över att Nanna Johanssons nya seriebok beskrivs som ett komplement till grabbiga serier som Rocky (i DN). Jag vet att jag kursiverade komplement i mitt förra inlägg, men jag måste nog revidera och skriva; KOMPLEMENT!? Jag ryser av ordet komplement, särskilt när det handlar om en kvinna som kompleterar en man. Usch. På självaste Kvinnodagen och allt.

Järfälla folkbibliotek är nämligen ett jämställdhetsintegrerat bibliotek. Ett jobbigt ord, förvisso, jämställdhetsintegrerad, men jäklar vad vi jobbade för att få den benämningen. Under ett års tid satt en arbetsgrupp och grubblade på hur man gjorde ett bibliotek mer jämställt. Vi har utfört förändringar genom olika möblemangsomflyttningar, attitydförändringar och ett medvetet arbetssätt. Vi presenterar böcker på ett könsneutralt sätt, vi köper in böcker som vi hoppas ska väcka feministen i oss. Alla - oavsett om du är man, kvinna, pojke eller flicka - är lika viktiga och lika välkomna hos oss.

Det skrivs mycket om kvinnor och jämställdhet dagen till ära. I dagens DN skriver man att män ser bikiniklädda kvinnor som objekt. Ok. Det kan jag ta, och jag kan förstå kopplingen. Forskningsrapporten menar att en bikiniklädd kvinna påverkar centrumet i hjärnan hos mannen som även reagerar på verktygsanvändning - voilá - kvinnan blir ett objekt, såsom ett verktyg. Testpersonerna reagerade inte på samma sätt på en avklädd man, eller en påklädd man eller kvinna. Jag hade gärna sett en rapport om kvinnans hjärncentrum när hon ser en avklädd man. Vilket centrum reagerar då? Har kvinnan också ett "verktygscentrum"? Dessutom hade den bikiniklädda kvinnan på testbilden en rosa bikini och en utmanande pose, medan den badbyxbeklädde mannen en enkel vitsvart badbyxa, med en neutral pose. Visst måste färger och kroppsspråk också påverka olika centrum i hjärnan? Rapporten känns tillrättalagd. Givetvis intressant, men tillrättalagd.

Senaste numret av damtidningen Amelia hade en oerhört bra jämställdhetsskola i det senaste numret. Jag kan vanligtvis vara skeptisk till hur damtidningar stagnerar kvinnans roll, men detta nummer av Amelia är bra. Inget tjafs om att tala om känslor och om "manligt" och "kvinnligt" sätt att lösa konflikter på, utan rakt på sak om hur ditt förhållande blir jämställt. Tipsen är enkla, med bra utträkningar om hur man gemensamt går ned på deltid i sitt arbete, hur man inför städtimmar ihop, räknar ut vem som får ha flest egna intressen, etc. Skrämmande är en liten notis i den artikeln om att män visst har gått ner i arbetstid de senaste åren, men istället för att hjälpa till hemma skaffar de sig endast fler fritidsintressen.

Både DN och Amelia kan du läsa på biblioteket, såklart.
Fira nu Kvinnodagen för allt vad ni är värda!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Angående män, kvinnor och verktyg.
Män ser verktyg som kvinnor! Det är därför de älskar sina bilar, och sina snickarbänkar!

Av forskarens slutsatser skulle man kunna tro att ett naken kvinna skulle väcka mindre uppseende i ett land där kvinnor inte "sexualiseras i det offentliga rummet". Är det någon som tror att en man från Saudiarabien eller Afghanistan, där kvinnor är nästan osynliga, skulle reagera mindre på en naken kvinna?

friskytten.blogg.se

Anonym sa...

Hmmm... hur rimmar uttrycket "..HJÄLPA TILL hemma" (mina versaler) mot slutet av inlägget, mot tanken på ett jämställt förhållningssätt till hemarbetet????

Sara sa...

Bra poäng! Skriv till Amelia och ifrågasätt deras formulering!! /Sara

Anonym sa...

topman är ett komplement till topshop. ve!