tisdag 24 mars 2009

Sagostund på bibblan

Under våren har Järfälla folkbibliotek börjat med sagostunder för barn på lördagar. I Jakobsberg har vi en sagostund i månaden och i lördags var det min tur att välkomna de små besökarna och deras vuxna. Förväntansfulla samlas barnen utanför Drakrummet. Vi studerar draken som hänger ovanför dörren och vaktar sagorummet. Barnen tar sen plats på den rutiga mattan och tillsammans ropar vi på sagan med en ramsa. Nu kan det börja.

Den första sagan som jag berättar är Grodprinsen. Eftersom jag berättar fritt kan jag ändra, dra ifrån och lägga till som jag vill. Denna gång slutar sagan med att prinsessan friar till prinsen och inte tvärt om.

Sen tar jag fram min väska och vi rimmar på de djur som jag ett efter ett plockar fram. "Nu ska vi skoja, sa en....papegoja". "Idag fyller jag år, sa ... ett får".

Efter rimleken berättar jag den gamla folksagan Korven. Barnen skrattar förtjust när de ser framför sig hur korven fastnar på gummans näsa.

Vi avslutar sagostunden med en avslutningsramsa.

En del barn och föräldrar beger sig till barnavdelningen för att läsa och låna. Jag tar plats i informationen för att fortsätta dagens arbete. Av denna mysiga sagostund fick jag energi som varar ända till stängning.

Under våren äger sagostunder rum följande lördagar på Jakosbergs bibliotek: 25 april och 16 maj kl 10.30. Passar barn 4-6 år. Filialerna i Barkarby, Kallhäll och Viksjö har också sagostunder på lördagar, kolla webbplatsen här. Välkomna!

/Katarina Forsberg

Inga kommentarer: