måndag 30 mars 2009

...ute i backarna står

Äntligen! Vår!

Visst är det en härlig känsla?

Vårsolen skiner när jag går till busshållplatsen, jag känner mig glad fast det är måndag, jag ska till jobbet, sedan ska barn hämtas på dagis, kvällsmat ska fixas - ni vet.

Men det tänker jag inte på NU. Nu vill jag bara njuta. Härligt med sol! Det känns att man genast vill sätta igång med att lägga ner små frön i jorden, måla om staketet eller varför inte ge trädgården ett rejält lyft inför den kommande säsongen. Men, som sagt, jobbet väntar.

Fördelen med jobbet på biblioteket är dock att det finns möjlighet att med den sköna vårkänslan kvar i tankarna kunna ströva runt på avdelningarna och hitta inspiration till vårens och sommarens sköna liv. Här är några tips för er som också har drabbats av samma vårkänsla.

Vårkänning av Hannu Sarenström, en förtrollad vårresa till trädgården på Kinnekulle.

Inred ute av Reva Hallbäck . Allt från stora projekt som att lägga skiffer eller plantera en häck till mindre, som att bygga ett förvaringsskåp eller sy kuddöverdrag . När allt är klart njuter man av resultatet med något gott man lagat efter recepten som boken innehåller. Perfekt!

Hur man inreder trädgården beror ju mycket på vem som använder den - har man både små tassar och tår hemma, så tycker jag att den här boken är ett måste; Trädgård för tassar och tår av Susanna Hultin. Bygg pilkoja, fixa vatten i hundens trädgård, en kattplats eller också just kattfria såna, samt listor över giftiga plantor eller plantor som passar i en allergikers trädgård, allt detta och mycket mer hittar man i denna fantastiska bok!


Ska barnen vara med på ett hörn finns det ju dessutom mycket inspiration att hitta just på barnavdelningen, klassikerna Maja tittar på naturen och Linneas årsbok finns där, och ni har väl sett Linneas lilla trädgårdsland på bibblan?

Eller varför inte läsa Lars Klintings fina bilderbok Castor odlar och testa att odla egna bönor i fönstret med dom minsta barnen? Busenkelt och skojigt! Ätbart, dessutom!

Men det är ju skönt att kunna slå sig ner i solen med en bra bok, Tulpanfeber av Deborah Moggach är en underbar bok som passar fint i just den här årstiden - en berättelse om kärlek och svek, men också om Amsterdam på 1600-talet, om den överhettade tulpanlökmarknaden och tidens konst och kultur. Och hinner jag inte med alla storslagna planer till våren och sommaren, så har jag om inte annat haft roligt under tiden med planeringen!

Välkommen att hämta inspiration du också!

/Eva Brünahl

Inga kommentarer: