måndag 16 mars 2009

"Jag håller mig undan alla självhjälpsböcker"

Imorgon tisdag 17 mars kl. 18.30 besöker Cordelia Edvardson Jakobsbergs bibliotek! Vi känner henne som prisbelönt journalist och författare. Hennes rapporter från Israel om den ständigt pågående Mellanösternkonflikten har mötts med stor respekt.

Vi passade på att i förväg ställa några bokälskande frågor till Cordelia.

EN avgörande läsupplevelse var… Vilka böcker och författare som har varit, och är, viktiga för mig beror på ålder och livsituation. Till de författare vars verk har varit viktiga för mig hör: Mauriac - Cora Sandel - Graham Greene - Roger Martin Du Gards serie om "Släkten Thibault" - Torgny Lindgren, plus en lång rad böcker som jag kunde nämna.

EN underbar skönlitterär bok... I år avgjort Drottningen vänder blad. Författaren Alan Bennett lyckas på ett lättsamt, spirituellt och milt ironiskt sätt förklara varför man bör läsa böcker, och vilka överraskningar som kan vänta den som ger sig i litteraturens våld.

EN bok jag gråter av... Mitt sargade hjärta av Martin Doerry. Finns på svenska i pocket. Boken har sina rötter i Förintelsen, men dess enastående värde ligger i barnperspektivet som förmedlas i de bevarade brev som Lilly Jahns döttrar skrev till sin mor, innan hon mördades i Auschwitz. Den kitschiga titeln till trots är detta en helt osentimental och just därför skakande bok.

EN genre av böcker jag håller mig undan... Alla självhjälpsböcker.

ETT minne av ett bibliotek... Eftersom vi bodde i innerstan blev Stockholms stadsbibliotek mina barns vattenhål och smultronställe.

EN vacker dag skall jag... Läsa om Dostojevskijs Bröderna Karamasov. Den håller för minst tre omläsningar under en livstid.

Vi ser mycket fram emot besöket imorgon!
Här kan du läsa Cordelias krönikor för SvD.

Inga kommentarer: