tisdag 24 mars 2009

Ät lunch, titta på konst och lyssna på boktips - samtidigt!

Imorgon onsdag 25 mars kl 12-12.45 är det dags för Bok&Mat på Jakobsbergs bibliotek igen. Den här gången är det tema konst och Mikael Falk på Järfälla kultur berättar om konst från Järfälla. Det blir som vanligt boktips från personalen också, och för en femtiolapp får du även sallad och kaffe. Salladerna är det förköp på, så skynda dig till ditt närmsta Järfällabibliotek och köp en biljett (förköp senast tisdag 24 mars).

När vi bestämde att ha konsttema på Bok&Maten blev jag sugen på att dela med mig av några av mina favoritböcker om konstnärer, eller egentligen är det böcker som hamnar bland mina favoriter ändå. Eftersom jag inte kan delta imorgon kommer några tips här.

Han som älskade livet av Irving Stone är en fantastiskt fin roman om Vincent van Gogh, som jag hoppas att alla läser. Det är ett livsöde som träffar rakt i hjärtat, dessutom älskar jag språket och miljöbeskrivningarna, både de vackra och fula miljöerna, t.ex. de kyffen van Gogh tvingas bo.

Till sängs med Frida av Slavenka Drakulic handlar om Frida Kahlos otroliga liv, ofta berättad utifrån hennes tavlor. Mer om den boken har jag hört ryktas att du får höra om du besöker Bok&Mat.

Ett annat spännande och fantasifullt grepp har Tracy Chevalier har använt sig av, nämligen att utgå från kända konstverk för att skriva en roman. I Flicka med pärlörhänge är det Vermeers målning Flicka med turban som ligger till grund för berättelsen om flickan Griet som får arbete som tjänsteflicka hos målaren. Boken är även filmatiserad, det är en sevärd och vacker film, som tyvärr inte finns på biblioteket. Både bok och ljudbok finns att låna.

Även i Damen med enhörningen använder hon detta grepp och utgår ifrån en tapetsvit med samma namn som finns på Musée National du Moyen Âge i Paris.

Efter en resa till Skagen läste jag Balladen om Marie, en biografi över Marie Krøyer av Tonni Arnold. Även detta ett livsöde som berörde mig starkt, sorgligt att se hur den unga lovande konstnärens drömmar kom i skymundan när hon gifte sig med P.S. Krøyer och hur hårt hon dömdes för sin otrohet och skilsmässa, trots att P.S. inte lär ha varit den trognaste av makar. Underbart att leva sig in i konstnärsfamiljerna i Skagen, som umgicks flitigt. Säkert tyckte jag extra mycket om boken när jag hade många av platserna i färskt minne.

Sigrid Hjertén och Isaac Grünewald har jag tidigare höjt till skyarna. Missa inte heller filmen Sigrid & Isaac som finns att låna på biblioteket.

Konstnärsliv är spännande och tydligen något jag gärna läser om! Önskar att jag kunde vara med och lyssna på Bok&Mat&Konst!
/Katrin Fredrikson

Inga kommentarer: